callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

Second hand

Kategori: Allmänt

Hej! 
Vad har ni för förhållande till second hand grejer? Jag personligen gillar att gå på loppis. Jag köper inte kläder till mig själv second hand men gärna böcker, porslin, krukor etc. 
Sedan vi fick vår lilla flicka har jag utforskat den marknaden mer. 
Vi har en butik som Stockholms stadsmission driver i Farsta Centrum. Där handlar jag gärna barnböcker. Jag har råkat köpa exakt samma bok både gammal och ny i olika butiker och ärligt talat märks det inte på second hand böcker att de är gamla. Dessutom så kan man fynda lite äldre utgåvor av tex Astrid Lindgren vilket kan vara kul. Jag som flyttade till Sverige som 13 åring har för första gången läst Madicken och vi håller just nu med högläsning av Loranga Masarin och Dartanjang. Böcker på Stadsmissionen kostar ofta kring 30 kr och ibland lite mer.
I samma butik har jag också fyndat spel. Lillans favoritmemory med Findus och Pettsson köpte jag för 20 kr och gud vad vi har spelat och jag och sambon förlorat mot lilltjejen. Hon är grym på memory. 
Något annat som jag har köpt second hand till henne är kläder. Jag har köpt stora paket med kläder på Facebook marketplace. Ofta är det bra pris så man kan sedan själv sålla bland kläderna man köpt. Lillan har verkligen hittat favoritplagg ur dessa kläder jag köpt. 
Idag fick jag för första gången rensa bland hennes kläder och gav bort en flyttkartong och en full kasse med kläder via Facebook marketplace. De försvann direkt. Med tanke på att klädindustrin förstör miljön och barn växer fort är det smart med second hand tycker jag. Och gud vad glad jag har varit de gånger hon har tappat bort plagg i skolan att det var just second hand. Sedan är jag ju inget helgon utan handlar även i vanliga butiker till henne varje månad. 
Ja det var det jag ville lyfta idag. 
Vi hörs! 

(null)
Böcker jag handlat second hand 

(null)
Pussel från stadsmissionen 

(null)
Kläder som vi kunde skänka bort 

(null)
Ännu mer kläder som gavs bort, skönt att rensa 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: