callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

Koh Lanta

Hej!
Vi flydde från bungalowen vi bodde i igår. Precis innan vi skulle sova såg vi en stor svart kackerlacka innanför vårt myggnät som vi fick jaga bort. Det var så lyhört så jag somnade inte förrän kl 3 och det fanns absolut inga affärer el restauranger i närheten, helt öde. Så imorse fick sambon hitta nytt boende. Vi flyttade oss till ett hotell i mer centrala delar av ön och var sedan på Long beach som är väldigt populär bland svenskar. Och det märktes att det är en svensk strand, tidigare har vi knappt träffat några andra från Sverige på Koh Samui el i Krabi men nu hör man svenska överallt. Av någon märklig  anledning fick det mig att förlora lite av semesterkänslan, det kändes nästan som att vara hemma igen. Ikväll har vi ätit nära hotellet och gått omkring lite. Det är ganska dyrt här i jämförelse med dem andra ställena och hotellen verkar vara fullbokade. Jag måste säga att jag inte riktigt ser charmen med Koh Lanta. Long beach var den absolut finaste stranden vi varit på under resan men ön känns trång, smutsig och inte särskilt genuin i övrigt. Vi stannar förmodligen ytterligare en natt men sedan drar vi vidare om det går.

Matmarknad Koh Lanta

Det enda vi har ätit från matstånd hittills är pannkakor, det är kul att titta dock

Moi

Jag igen

Jättegod pizza och pommes

Castaways

Halloj!
Nu tror jag faktiskt att jag tog i lite när jag bokade sista boendet. Vi åkte från Krabi idag vid 13.30 i en delad bil och var inte på hotellet på ön Koh Lanta förrän efter 17. Vi bor verkligen på landet långt ifrån dem stränder där alla andra bor. Boendet är det enklaste hittills, en sann bungalow av bambu med endast en fläkt, vi har inte ens kylskåp på rummet. Det är lagom stora hål överallt för insekter och ödlor att komma in och det är sjukt lyhört. Koh Lanta är tydligen riktigt populär bland svenskar, jag hittade och gick med i en facebookgrupp som heter ” Vi som älskar Koh Lanta”.
Nu har vi ätit och ska snart lägga oss då det inte finns något att göra här överhuvudtaget. Vi bor precis vid havet och hotellet hyr ut kajaker så vi ska försöka hyra en imorgon.
Hoppas vi inte får dengue el något annat sattyg här. Har bokat det här för 3 nätter och planerar att flytta till civilisationen därefter.

Så här kom vi över till Koh Lanta

I dagsljus

I mörker

Utflykt

Hej!
Just nu är vi på hotellet efter en härlig frukost. Jag hittade iofs 2 myror i min juice och fick ingen ny, men annars är frukostarna ett av det bästa med den här resan. Vi väntar nu på att få åka på en utflykt till Tiger cave temple. Vi har inte varit till något tempel hittills så det blir kul. Det är vår sista dag i Krabi, har bokat en bungalow på ön Koh Lanta fom imorgon. Vi har 10 dagar kvar av resan.
Jag längtar faktiskt lite efter att jobba. Rent generellt gillar jag att jobba och kan sakna det efter ett tag. När vi kommer hem ska vi dessurom flytta så det händer lite saker.

Krabbor vid hamnen i Krabi

Kontinentalfrukost plus hash browns

Ao nang

Hej!
Idag var vi på utflykt till Ao nang beach ca 30 min från Krabi. Vi tog en tuk tuk som går dit flera gånger i timmen för ca 12 kr per person.
Ao nang var en lång sandstrand, långgrunt och många båtar anlägger där och släpper av sina passagerare. Vi försöker ligga i solen max 1,5 timme per dag. Trots SPF 50 har vi båda bränt oss litegrann.
Vi läste, badade och solade och sedan åt vi lunch i närheten. Jättegod indisk mat. Sedan hittade vi en frisörsalong där Tommy klippte sig.
Det är så enkelt att resa i Thailand. Allt är anpassat efter turister och det är enkelt att ta sig runt. Maten är också riktigt bra, vi har i princip inte ätit en enda äcklig rätt här.
Nu är vi tillbaka på hotellet och tar det lugnt innan vi går ut för middag.
Imorgon är fortfarande oplanerad och i övermorgon ska vi åka härifrån, antagligen till ön Koh Lanta men vi har inte bokat hotell el transport ännu.
Vi hörs!

Ao nang, paradislikt med sina kalkstenformationer

Moi, sjukt nöjd med dagen

Ao nang

Valentine, utflykt och Krabi

Hej!
Senaste dagarna har följande saker hänt:
På Alla hjärtans var vi på en lyxig restaurang, färden dit tog över en timme, chauffören kunde inte hitta då vi hade namnet på restaurangen men inte hotellet det tillhörde. Väl där var det iaf hemskt trevligt, god mat och jättebra service. Det jag gillar med Thailand är att man kan välja själv vilken sorteras man vill ha, det går att lyxa till det el köra budget.
Igår var vi äntligen på en utflykt vi hade bokat till Angthong national marine park som består av ca 40 öar. Resan med båt tog ca 2 timmar. Det var 3 olika aktiviteter under dagen. Vi fick gå till utkanten av en lagun, vi fick paddla kajak och vi fick gå upp 500 m för trappor för att komma till en utsiktsplats. Lunch fick vi på båten.
Det var vackert och vi tyckte det vad skitkul att paddla, så kul att vi funderar på att göra det igen. Tillbaka på hotellet var vi helt slut och jag la mig redan 20.30.
Idag flög vi till Krabi. En resa på 45 min som inte kunde bli smidigare. Vi fick tom lite mat under det korta flyget.
Nu är vi på hotellet i Krabi, det är nog det tråkigaste hotellet vi bott på under resan.  Trots att jag bokade dubbelsäng och hamnutsikt har vi fått 2 enkelsängar (breda men ändå) och ingen utsikt alls. Rummet är dock stort, både AC och Wi-fi fungerar så vi ska nog överleva. Nu måste vi planera våra dagar här. Det är betydligt varmare här än det var på Koh Samui, nästan för varmt. Ikväll ska vi gå på marknad. Imorgon åker vi till Ao Nang. Vi har 3 nätter bokade här. Jag vill till Koh Lanta efter men sambon har bestämt sig för att ön ser tråkig ut på kartan, så vi får se. Annars är vi rätt ense och kompletterar varandra bra under resan.
Nu ska jag vila lite, värmen tar på en!
Thingeling!

Fina sambon

Alla hjärtans

Hej på er!
Dagen till ära lyckades vi boka bord på en ”fine dining” restaurang på Chaweng Beach ikväll. Vi har annars hållit oss i Lamai här på Koh Samui. Det blir kul att se en annan del av ön.
Jag tror vi båda har lidit av rejäl jet lag, inatt var första natten som jag sov ordentligt. De första 5 nätterna sov jag  2-4 timmar per natt. Vi skulle på utflykt igår vilket vi ställde in pga dålig nattsömn, som tur var kunde man boka om det så vi åker imorgon istället.
Vi har annars haft det bra, solat, badat och ätit gott. Igår åt vi en asiatisk fondue där man skulle laga maten själv, spännande och gott. Jag fick också en timmes superskön massage. Idag har vi bokat flygbiljetter, om 2 dagar flyger vi till Krabi. Vi är där i en vecka innan vi flyger till Bangkok för att vara där 2 dagar innan hemfärd.
Glad alla hjärtansdag på er alla, hoppas ni får en kul kväll!

Stranden en tidig morgon

Så nöjd efter 1 timmes kokosoljemassage till ljudet av vågorna

Första riktigt lugna dagen

Hej!
Det är vår femte dag i Thailand och första dagen vi tar det riktigt lugnt och inte ska någonstans. Så skönt! Jag var sömnlös inatt igen, gick till slut upp och läste framtill 5.30, sedan sov jag till 10. Frukost därefter på hotellets café och sedan strandhäng. Det är en urhärlig strand, fin sand, rent och inte alls packat med folk. Vågorna var dock rätt höga. Efter ett par timmar tog vi en fruktshake i cafet och återvände till bungalowen. Jag har duschat och gjort mig iordning och snart är det dags för lunch.
Vi ska försöka boka en dagstur för imorgon och har bestämt oss för att stanna här på Koh Samui ytterligare 2 nätter.
Jag funderar lite på Alla hjärtans dag och vad vi ska göra. Har ni några planer?
Vi hörs snart igen!

Bananshake, bara färsk frukt och is, sååå gott

Frukost, Continental för 30 kr, sambon hittade gröt på menyn och blev lycklig

Glad kille

Messy hair, dont care

Bytte en bok mot en annan på förra hotellet

Lycklig

Projekt Rosie

Hej!
Jag har läst en bok som jag verkligen kan rekommendera. Om du gillade En man som heter Ove så kommer du att älska den här då man lätt kan dra paralleller mellan huvudpersonerna i både böckerna. Boken heter Projekt Rosie och är skriven av Graeme Simson. Huvudpersonen heter Don.
Don Tillman är lektor i genetik. Han är ensamstående och närmar sig 40 år. Han ser bra ut, tränar regelbundet och tänker på vad han äter. Han har dock lite speciell klädstil. Han sätter funktionalitet framför mode. Don har ett fåtal vänner, närmare bestämt en kollega och hans fru. Han har ingen nära relation till sin familj.
Don har aldrig haft en kärleksrelation och bestämmer nu sig för att det är dags att gifta sig. Hur ska han gå till väga? Han har flertalet misslyckade försök till dejting bakom sig. Som den vetenskapsman han är skriver han en formulär som ska visa vem som är en perfekt partner för honom. Exempel på saker Don inte gillar hos kvinnor är rökning och vegetarianism. Hans blivande fru ska dessutom ha en hög intelligens och akademiska meriter. Don tillämpar formulären på flera kvinnor med varierat resultat men något förhållande leder det inte till. Genom sin kollega och vän Gene träffar Don en kvinna vid namnet Rosie. Rosie är vegetarian, rökare och jobbar i en bar. Hon  är helt utesluten som blivande fru. Rätt snart blir Don med sina genetikkunskaper och framför allt tillgång till en apparat för DNA testning indragen i projektet att finna Rosies genetiska far då hon inte vet vem det är. Projektet kommer innebära långa resor och insamlande av DNA från flera män på alla upptänkliga sätt. Det innebär också helt nya insikter för Don när det gäller mellanmänskliga relationer som han inte är någon expert inom.

Har man själv autistiska drag el känner någon som har det kommer man att älska den här boken. Don som har ett förutbestämt schema för i princip allt han gör ställs inför en rad komplicerade situationer och utvecklas som människa. Framför allt är det här en riktigt fin kärlekshistoria. Läs den!

Nu räcker det med resande

Hej!
Vi kom fram till Koh Samui idag vid lunch. Hade då varit på resande fot i 20 timmar. Första etappen var tåg från Bangkok till Surat Thani. Vi var på tågstationen tidigt och där blev vi haffade av en resebyrå som undrade om vart vi skulle och om vi hade fixat boende. De hjälpte oss att boka 2 nätter på Koh Samui, jag hade svårt att få en uppfattning om avstånden på ön och hade därför väntat med bokning. Killen på resebyrån föreslog också ett ställe att äta på så vi käkade lunch innan avfärd. Väl på tåget var allt väldigt organiserat. Vi fick beställa mat och när middagen var uppäten kom en kille och bäddade alla sängar eftersom det var ett nattåg. Vi hade både fått övre bäddarna. Det hela kändes som ett litet kul äventyr. Jag sov mellan 20-23 men resten av resan läste jag en bok. Kl 5.00 var vi framme i Surat Thani. Vi blev körda med buss till ett ställe där vi väntade ca 30 min, sedan ytterligare en buss som körde oss till ett ställe där vi fick vänta ca 3 timmar, sedan en till buss till piren och efter ytterligare lite väntan kom till slut båten som skulle ta oss till ön. Ärligt talat förstod vi inte allt väntande, alla var jättetrötta. Vi fick dessutom sällskap av en tämligen intressant österrikisk man som reste ensam och berättade för oss om allt möjligt, historia, Europas kungahus, sina resor etc. Båtresan tog bara 1,5 timme och jag sov mest. Väl framme tog vi en gemensam tuk tuk med 2 andra sällskap till hotellet. Hela resan pratade vi med ett portugisiskt par som dessutom driver en Air B&B och gav oss sina kontaktuppgifter. Väl på hotellet fick vi en bungalow istället för ett rum i en större byggnad, vilket tydligen var en uppgradering. Vi bor precis på stranden. Vi åt lunch på ett närliggande café och sedan sov vi ett par timmar. På kvällen har vi varit i Lamai centrum och ätit. En gata full med restauranger och butiker.
Jag passade på idag och bokade 2 nätter i Bangkok för sista resdagarna då vi flyger hem därifrån. Det blev inget mindre än Mandarin hotell som ska vara superfint, så det ska bli kul. Vi fick det dessutom till halva priset.
Det var min idé att göra en tågresa söderut istället för flyg. Det var en upplevelse men som sambon påpekar så tog det faktiskt lång tid och man är trött någon dag efteråt, så vi kommer flyga inrikes till Bangkok på vägen hem. Och nu ska vi stanna minst 4 nätter men kanske längre här för vi behöver vila.
Imorgon ska vi ligga på stranden, äta gott och bara vara. I övermorgon funderar vi på en gemensam aktivitet som är en tur ut till närliggande skärgård, kajakpaddling och annat.
Nu är det dags att sova, jag har inte sovit alls mycket hittills under resan.

På tågstationen i Bangkok

Sambon i sin bädd på tåget

Ett ställe vi stannade på med bussen i 3 timmar utan uppenbar anledning

Utsikten från vår bungalow man skymtar havet och hör vågorna

Vattenmelonshake, mums

En så enkel men god och fräsch lunch, kostade inklusive shaken 50 kr

Centrum i Lamai

3:de dagen, avresa till Koh Samui

Hej på er!
Vi sitter i hotellobbyn och väntar på att bli skjutsade till tågstationen. Därifrån ska vi ta oss till ön Koh Samui och resan kommer ta ca 18 timmar. Vi har inte bokat hotell där utan kommer leta upp något i närheten när vi anländer.
Jag har haft ännu en sömnlös natt. Vi la oss vid 23, jag vaknade 2.30 av värmen då AC:n hade stängt av sig. Somnade inte om förrän 6.30. Skippade frukosten och sov till 11.00. Sedan dusch, packat och checkat ut. Vi åt en sen frukost på hotellets cafe och så har vi köpt lite frukt och hängt här på hotellet. Om 30 min kommer skjutsen. Resan hittills har varit bra och bättre lär det bli när vi kommer ut på en ö och förhoppningsvis hittar ett trevligt hotell på stranden.Det bästa hittills matmässigt har varit all färsk frukt man kan köpa. Idag köpte vi en mogen och god mango och 2 sorters meloner, skurna och redo att äta, allt för 20 kr.

Middag på hotelltaket igårkväll

Min snygging

Bekvämt klädd för tågresa

Trött dag

Hej!
Jag somnade vid 1 inatt och vaknade kl 5, alltså bara 4 timmars sömn. Gick upp och åt frukost ensam kl 7. Det är rätt behagligt att sitta på hotellets takrestaurang. Jag läser  en ny bok som jag hade med mig.
Först vid 10 gick sambon upp och jag följde med upp till taket igen. Efter frukost tog vi en promenad i omgivningarna. Det är tyvärr inte mycket som händer häromkring hotellet. Begränsat med butiker och restauranger som ser pålitliga ut. Hotellet har körningsservice gratis 1 gång i timmen till vissa destinationer. Vi fick skjuts till MBK som är ytterligare ett stort shoppingskomplex. Jag tyckte bättre om den än Siam som vi var på igår. Det fanns ett food island där som är en food court. Man laddar pengar på ett plastkort och får sedan handla i vilken av de många restaurangerna som finns och sedan sitter man var man vill. Vi valde indiskt. Maten var god och vi fick 2 varmrätter, en smårätt och 2 drycker för ca 100 kr så det var billigt. Man kan leva på en budget här om man vill. Sedan gick vi runt lite och tittade i affärerna, hittade ett apotek där vi kunde köpa solkräm. Det är ca 30 grader här och mestadels mulet men solen tar naturligtvis ändå. Jag bestämde mig för manikyr oh pedikyr och det kostade ca 200 kr tillsammans.
Vi tog sedan en taxi hem och har hängt på hotellet och läst varsin bok på kvällen. Tidsskillnaden med Sverige är 6 timmar så nu är kl 20.00 här men 14.00 i Sverige. Vi är trötta, jag har sovit 4 timmar på 2 dygn.
Vi har bestämt oss att avvika från dem lösa planer vi hade som gick ut på att ta oss till Krabi. Vi åker till ön Koh Samui imorgon, en lång resa som kräver ca 8 timmar på tåg, sedan buss och därefter båt. Vi fick hjälp av hotellet att boka biljetter och det gick på 800 kr för oss båda. Det blir nog ett äventyr. Ikväll ska jag se till att boka hotell för Koh Samui, vill gärna bo på stranden. Har ni varit där och har tips på restaurang el annat kul att göra får ni gärna skriva. Det är kul och ovant att vara på semester där man tar dagen som den kommer utan att ha planerat allt i förväg. Nu ska vi snart upp på takrestaurangen för middag och sedan hoppas jag på bra sömn.
Vi hörs!

MBK food island, billig, god och varierad mat

Food Island MBK

Skönt med mani/pedi

Bangkok

Hej på er!
Nu är vi på plats i Thailand. Resan var inte helt smärtfri. Vi hade bokat plats på långtidsparkeringen på Arlanda i förväg. Väl där var det strömavbrott så vi kom inte igenom bommen. Fick ringa hjälp och blev dirigerade till en annan parkering som vad svår att hitta. Till slut kom vi till vår
gate med andan i halsen. Vi mellanlandade i Moskva. Det var lite kul, jag vill gärna besöka Ryssland i framtiden. Flyget därifrån var dock rejält försenat, vi lyfte 4 timmar försent. Efter några timmar på flyget fick jag en superjobbig bultande huvudvärk. Det höll i sig i några timmar och till slut fick jag tabletter av flygvärdinnan. Vi måste ta med oss sådana nästa gång. Jag andades ut när huvudvärken försvann till slut. Resten av resan avlöpte väl, vi var framme på morgonen och tog en taxi, ca 1 timme till hotellet. Hotellet är vi nöjda med, helt ok storlek på rummet, rent och fint. Vi åt lunch på hotellet och sov några timmar och sedan tog vi en taxi till ett köpcenter som heter Siam. Det är fullt med skyskrapor i Bangkok. Vi käkade middag där och promenerade en stund utanför innan vi åkte hem.
Imorgon ska vi planera resan framåt, jag tror vi ska ta nattåget till Krabi.
Vi hörs!
P.s Jag lyckas inte ladda upp fler bilder då hotellet wi-fi är seg. Försöker igen imorgon.

Hotellets restaurang

Moi

Nästan allt innehåller röd chili

Skål i alkoholfria drinkar, mocktails

Köpcentret Siam

Vågade mig på skivad mango köpt på gatan

Allt jag inte minns

Hej!
Jag har läst en utmärkt bra bok. Många har nog läst Ett öga rött av Jonas Khemiri. Även Allt jag inte minns är skriven av honom. Boken handlar om en kille som heter Samuel. Vi vet redan från början att Samuel kommer att dö. Berättarrösterna är några olika, varje berättarröst berättar ett stycke i taget om förloppet ur sin egen perspektiv. De andra huvudpersonerna är Vandad, Samuels kompis som dessutom delar lägenhet med honom, Laide, en tjej som Samuel har haft ett förhållande med och Panter, Samuels barndomskompis. Stämningen är ödesdiger och jag älskar hur Khemiri skriver, berättelsen är på något sätt drömsk men också väldigt ärlig och naken. Jag sträckläste iaf den här romanen. Ska försöka låna allt som finns av Khemiri senare.

En riktigt bra bok

Hög ångestnivå

Hej!
Det är dagen innan resan. Jag hatar dagen innan. Jag är stressad till den graden att jag helst bara vill glömma alltihop och göra något annat. När jag var singel kunde jag helt plötsligt bestämma en sista minutens dejt dagen innan en resa för att slippa packa. Idag har vi tvättat och skrivit ut boardingkorten, jag har städat lite och börjat packa. Det konstiga är att på själva resdagen är jag lugn medan min sambo blir stressad. Tur att vi iaf har resfeber olika dagar.
Jag ska lägga mig en liten stund och slappna av nu, det är inte mycket kvar att göra och vi flyger inte förrän 12 imorgon.
Vi hörs!

Snart åker vi på semester, bild från Torrevieja i somras

2 dagar innan resan

Hej!
Vi kom hem från GBG igår. Idag har vi mest gjort ärenden och förberett inför vår resa till Thailand. Jag har gjort en ögonfransförlängning och hämtat mina linser hos Synsam och fikat med en kompis. Vi har ännu mer saker att fixa imorgon och på onsdag reser vi.

Kompisens 30 årsfest

Göteborg

Hej!
Vi är i Gbg över helgen. Satt i bilen från 11.30 till 19.15 igår, det var segt. Väl framme var vi på New Deli på Vasagatan med några vänner för middag och idag ska vi gå på födelsedagsfest. Innan dess tänkte vi gå en runda på stan. Just nu är det iofs väldigt skönt att ligga på hotellrummet. Vi bor på hotell Vasa, ett hotell som jag inte ens visste fanns. Vårt rum är över 25 kvm och man får fika i lobbyn dygnet runt och 16-21 har de våffelbuffe.

Hos frisören igår

Zalando inför resan, svårt att få tag på sommarkläder mitt i vintern annars

På väg till Gbg, sambon skrapar rutorna efter vår paus på Max i Eskilstuna

Vinterlandskap

I bilen

Hennes nya namn

Hej!
Jag har nu läst andra boken i sviten om Elena och Lila, två väninnor i ett fattigt kvarter i Neapel.
Första boken tyckte jag var seg i början. Den här däremot grep tag i mig direkt. Hennes nya namn börjar när flickorna är tonåringar. Lila gifte sig 16 år gammal och inser snabbt att hennes äktenskapinte kommer att vara lyckligt. Elena fortsätter vara duktig i skolan och avancera rent akademiskt. Stor del av boken behandlar en resa flickorna företar sig till Ischia vid havet tillsammans med Lilas svägerska och mamma. De är där med förhoppningen att salta bad ska råda bot på Lilas oförmåga att bli med barn. Elena följer med som sällskap. I Ischia träffar de på Nino som Elena varit förälskad i i alla år och hans vän Bruno. Det är en intensiv sommar där ungdomarna umgås med varandra dagligen vid havet, nya band bildad och resan kommer ha stora påföljder för både väninnorna.
Jag bara älskade den här boken. Flickornas förhållande är unikt, de kommunicerar inte om allt men ändå står de varandra väldigt nära oavsett vad som händer. Mycket händer i den här boken som misshandel, otrohet, svikna förtroenden och brytningar men även Elenas akademiska framgångar. Flickorna går från tonåringar till unga kvinnor med ännu mer vitt skilda liv.
Jag kommer definitivt läsa dem följande böckerna i sviten.
Jag kan varmt rekommendera den här romanserien.