callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

Saker som ändras med barn

Kategori: Allmänt

Hej! 
Idag är det härligt väder och jag ska snart ge mig ut på lite shopping. 

Jag och min sambo har varit tillsammans i 6 år och vi gick från att vara ett barnfritt par till att få en 7 åring. Så självklart har mycket ändrats i och med att vi fick vår fina lilla flicka. Hon var verkligen efterlängtad. 
Jag tänker ofta på saker som har ändrats i livet i och med barn. Det vore kul att lista de tänkte jag så får vi se om ni läsare känner igen er. 


Saker som har ändrats sedan vi fick barn

1- Tidigare morgonar. Vår älskling är uppe någon gång mellan 5.30 och i sällsynta fall 8 oavsett om det är vardag el helg. Som tur är kan hon titta på tv en stund om vi vill sova lite extra men överlag så går vi upp tidigare än innan vi hade barn. 

2- Tvätten. Innan vi hade barn tvättade vi varannan vecka. Vi tvättar i tvättstuga. Nu med en liten tjej i hushållet som gillar att byta kläder flera gånger per dag och dessutom smutsar ner sig mycket tvättar vi varje vecka. 

3- Måltiderna. Vi intog nästan alla våra måltider vid soffbordet framför tv:n tidigare. Det kan man inte riktigt göra med ett såpass litet barn. Då skulle man få byta ut soffan rätt snart. Så nu äter vi 3 mål mat i köket. Den förändringen gick faktiskt enkelt. 
Vi lagade mycket starkare mat innan barnet. Vi odlar chili själva. Det har man fått dra ner på. Som tur är älskar lillan nudlar med grönsaker och vårrullar från vår lokala thai-ställe så en gång i veckan blir det hämtmat precis som tidigare. 
Allt godis och godsaker som intas förutom på lördagar intas i smyg. Lillan får bara äta godis på lördagar. Nu i sommar slinker ju en och annan glass ner även på vardagar. Men hon har stenkoll på oss. Senast igår kom sambon hem efter att ha varit och handlat. Jag kollar på kvittot och ser att han köpt chips men det ligger ingen chips i påsen. Den har han gömt. Ja, ni fattar. 

4-Spontanitet. Vi är nog inte så värst spontana till att börja med men iom barn blir man nog ännu mindre spontan. Barn gillar fasta rutiner och vill gärna veta i förväg vad som ska hända. Så plötsliga ändringar i planer och spontana resor är inget man gör lägre. Tom en resa på 3 timmar till Värmland ska planeras noga och annonseras i förväg, helst 3 veckor innan för bästa resultat. 

5-Kontaktlistan i mobilen. Min telefon fylls just nu av kontakter som heter Josef, Matildas pappa el Elinore,Kevins mamma. Alla nya kontakter är någons förälder. 

6-Alla andra barnen. Förutom att man själv får ett barn så får man ju mycket mer kontakt med andras barn. Plötsligt är det lekdejter och söta 6 åringar kommer hem till en och man blir ju själv också mer intresserad av barn i samma ålder som ens egna. Grannens barn som knappt pratade med oss innan har vi nu lärt känna. 

7-Shopping. Jag är personligen inte särskilt intresserad av att gå i affärer. Jag shoppar bara när jag verkligen behöver något. Iom att vår stjärna flyttade till oss så går jag i affärer mycket oftare. Att köpa kläder till en 7 åring och speciellt till en flicka är superkul. Barnböcker är också roligt att köpa. 

8-Förtroliga telefonsamtal. De där telefonsamtalen med kompisen som du uppskattade så mycket en gång i veckan då ni uppdaterade er om varandras vardag blir plötsligt svårare att planera. På kvällen är det middag, läggning osv. 

9-Du börjar glömma saker. Nu senast ringde skolsköterskan mig eftersom jag glömt skicka några papper till henne. Förr satt vi med sådana grejer på kvällen. Nu finns inte den tiden. Jag la papperna från sköterskan på ett mycket bra ställe som jag nu inte kommer på. Dessutom är det svårt att hitta något bland alla lillans teckningar etc och plötsligt hittar man sina grejer i hennes ryggsäck. Att stoppa diverse saker i ryggsäckar och påsar är överlag en mycket populär lek. Så jag fick ringa och erkänna för skolsköterskan att jag har tappat bort papperna. Pinsamt. 

Ja lite så ser vardagen ut. 
Vi hörs kära läsare! 
På återseende! 

(null)



Kommentarer


Kommentera inlägget här: