callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

En bur av guld, Läckberg

Kategori: litteratur

Hej! 
Jag läser och läser och ibland får jag lust att recensera en bok. 
En författare som jag tidigare läst kriminalromaner av är Camilla Läckberg. Jag tyckte att dem böckerna var bra. 
Det är en författare som gör mycket reklam för det hon gör och som förekommer sjukt ofta på sociala medier. 
Jag läste En bur av guld senast och hade egentligen inga förväntningar på den. 
Boken handlar om en tjej som heter Faye (trots namnet är huvudpersonen helsvensk) som flyttar från en småstad till Stockholm. Hon börjar på Handels men går aldrig klart sin utbildning till ekonom eftersom hon träffar sin drömman. De gifter sig och lever ett mycket förmöget liv. Drömmannen visar sig dock så småningom vara en riktig gris, såklart. 
När maken bestämmer sig för skilsmässa och dessutom att lämna Faye helt barskrapad blir Faye besatt av att hämnas. Det gör hon genom att gå ner i vikt och operera brösten och bygga upp ett imperium i smyg. Boken innehåller ett antal mycket märkliga sexscener. Det värsta är alla passager där Faye ligger med sitt ex som hon egentligen avskyr som en del i sin hämndplan. Karaktärerna i boken är rakt igenom platta. Man får ingen känsla för en enda av de. 

Camilla Läckberg må dra in mycket pengar på sina diverse projekt och även böcker men författarskapet kan inte kallas bra längre. 
Jag rekommenderar inte att ni läser den här boken och jag personligen kommer inte läsa några fler böcker av Läckberg. 
Vi hörs! 

(null)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: