callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

De vuxnas lögnaktiga liv

Kategori: litteratur

Jag var ett stort fan av napoliserien. Jag blev inte besviken på Ferrantes senaste bok. Jag har för en gångs skull lyssnat på ljudboken, annars brukar jag föredra pappersformen.  

Även i det här verket har vi ett barn och så småningom en tonårstjej som huvudperson. Vänskapsband är viktiga och de vuxna finns med i periferin. 

Giovanna som huvudpersonen heter är ensambarn och bor med sina föräldrar som både är bildade akademiker. Det pågår ofta intellektuella diskussioner i hemmet mellan föräldrarna och deras vänner, något som de också bjuder in barnen till. 

Pappan kommer från en enkel bakgrund som han gärna inte vill kännas vid. Han har ingen kontakt med sin släkt. 

Giovanna tar upp kontakten med sin faster som föräldrarna är osams med. Där får hon uppleva en helt annan atmosfär än i det välutbildade hem hon kommer från. Hon är väldigt fascinerad av fastern Vittoria och hennes liv. 

Föräldrarnas skilsmässa ställer allt på sin ända för Giovanna och föräldrarna förlorar sin auktoritet i hennes ögon, dels för att hon är äldre och dels för att de skiljer sig pga en otrohetsaffär. 

I senare delen av boken handlar mycket om killar och sex som sig bör för en tonåring. Giovanna analyserar andras förhållanden och försöker bilda sig en uppfattning om vad som är normalt i ett kärleksförhållande. Vi får följa henne när hon blir handlöst förälskad och när hon gör sexdebut på ett något ovanligt sätt. 

Jag älskar Ferrantes språk och hennes skrivstil, jag tas alltid med till en annan värld när jag läser henne. 

Det här är en bok väl värd att läsa, speciellt om du redan fallit för Elena Ferrante. 

(null)



Kommentarer


Kommentera inlägget här: