callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

Mina drömmars stad

Kategori: litteratur

Alltså jag älskade den boken. Kanske har du läst den i skolan, den är ju ändå en klassiker. Jag hade inte läst den så jag är så glad att jag beställde hem den. 
Boken utspelar sig under andra hälften av 1800-talet i Stockholm. Man känner faktiskt igen namnet på platser som Åsöberget på Söder och Årstaviken men staden såg förstås helt annorlunda ut på den tiden. 
Vi får följa Henning som är en 15 årig föräldralös pojke. Han har redan jobbat och försörjt sig själv i några år och nu tar han sig till Stockholm där löftet om en bättre framtid lockar. Där får han hyra en sovplats av en man som kallas Storsäcken och är kolbärare. Storsäcken bor i ett kyffe ihop med sin familj och hyr ut sovplatser åt 4 inneboende i ett enda rum. Vi får bekanta oss med dem andra hyresgästerna och även Storsäcken barn. Dottern Annika är trött på armodet och har bestämt sig att enda vägen ut för henne är att gifta sig rikt. Storsäcken tycker dock inte om att dottern klär sig annorlunda och försöker verka finare än vad hon är. 
Så småningom lär Henning känna en jämnårig som är född i Stockholm, Tummen. Vänskapen visar sig vara värdefull, både känslomässigt och praktiskt. De både vännerna hjälper varandra med att hitta arbeten och så småningom ny bostad. När killarna har blivit något äldre umgås de med sina flickvänner alla 4 tillsammans på lediga dagar och så småningom bor de med sina fruar i samma hus. 
Boken skildrar en miljö som känns så långt bort från dagens Sverige. Det är smutsigt, trångbott och fattigt. Barnadödligheten är skyhög och medellivslängden för män är ca 45 år. 
Henning har något som skiljer honom från resten av arbetarna. Han är ordentlig, han super inte och han vill ge sina barn ett bättre liv. Lotten som han gifter sig med är dotter till en tvätterska men även hon gillar att hålla rent omkring sig och är rädd om sina barn. 
Den här boken hade mig fast från första sekunden. En sådan utmärkt skildring från den tiden, av ett klasssamhälle som tack och lov är historia. Det är så fascinerande att läsa om Sverige, ett av världens rikaste länder fast för 200 år sedan. 
Jag kan verkligen rekommendera den. Boken kommer att berika ditt liv. 
Jag kommer beställa resterande 3 böckerna som finns i serien. 
Hej så länge! 

(null)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: