callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

Fladdermusmannen

Kategori: Allmänt

Hej! 
Nu har jag läst ut Fladdermusmannen av Jo Nesbø, en norsk författare. Det är första gången jag läser något av honom.
Den här boken kom ut 1997 så den har nångra år på nacken. Det är också den första boken i deckarserien om polisen Harry Hole. Boken utspelar sig i Australien. Harry åker dit eftersom en norska har blivit mördad, han åker till Sydney för att hjälpa den australiensiska polisen med fallet. Harry är inget undantag, han är som alla andra poliser i böcker föredetta alkoholist. Någon gång under resans gång får han ett återfall och det var nästintill smärtsamt att läsa om hans fylletripp.
Hole blir ihopparad med en australiensisk polis som är aborigin och genom boken får man bekanta sig med aboriginska berättelser och sagor. 
Harry är lite som James Bond, han involverar sig med kvinnor och det är inte alltid de överlever. 
Jag fann boken otroligt macho och lite klitchig. Det var lite minus för mig. Annars var själva historien rätt spännande. Det är alltid kul med en bok som dessutom gör en sugen på att resa. Jag ska läsa Kackerlakorna som utspelar sig i Bangkok härefter. 
Vi hörs! 
 
Första boken i serien om Harry Hole

Kommentarer


Kommentera inlägget här: