callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

Ännu en dag hemma

Kategori: Allmänt

Hej på er! 
Idag hann jag inte göra supermycket vilket kanske är själva vitsen med ledighet. Jag läste lite till i boken Hjärnstark som tar upp väldigt bra argument för träning. Man tränar alltså hjärnan genom fysisk träning, inte bara konditionen och musklerna. Det bildas nya hjärnceller pga träning. Man får dessutom mindre ångest av träning. Det slog mig vilken bra idé promenader skulle vara på en psykiatrisk avdelning där många lider av ångest och depression. En timmes obligatorisk promenad för alla som inte är tvångsvårdade, rymningsbenägna el gravt psykotiska. Undrar om det skulle kunna sänka antalet lugnande piller på avdelningen. Man kunde anlita en PT och någon ur personalen kunde gå med. Men jag antar att alla goda idéer alltid faller pga personalbrist. 
Jag kollade på ett avsnitt av The handmaids tale som ger mig ångest. Vilken hemsk vidrig historia. Men ändå får det en att tänka. Därför fortsätter jag kolla på den i små portioner. 
Jag lagade mat som den goda teamspelare jag är och när sambon kom hem var vi ute och sprang. Min sambo har varit sjukligt duktig med löpningen hela våren och sommaren, 3 löppass a la 45 min i veckan oavsett väder och dagsform. Han var ute när det var 30+ grader ute med. 
Idag var det faktiskt rätt varmt. Jag springer mellan Årstadal där vi bor och Gullmarsplan genom årstaskogen och tillbaka. Tror det är lite över 6 kilometer. Idag sprang jag hälften och gick hälften. Jag tänkte på dem nya hjärncellerna som skulle bildas och blev peppad. Har aldrig tänkt så värst mycket på min hjärna som ändå har fungerar rätt ok hittills. Löpturen tog tydligen väldigt lång tid för när jag kom hem stod sambon utanför lägenheten med orolig uppsyn och var på väg för att gå och leta efter mig. Så gulligt, fint att ha någon som blir orolig för en när man råkar bli lite sen. 
Ikväll har vi kollat på ytterligare ett avsnitt av Band of brothers. 
Jag håller på att ladda inför jobbveckorna som dessutom innebär att jag kommer vara hemifrån. 
Imorgon ska jag äta lunch med en kompis och på lördag har vi 3 årsdag. Tänk vad tiden går. På fredag funderar jag på Mama Mia på bio. 
Sov gott nu! 
Ciao! 
 
Sött meddelande sambon lämnade när han skulle ut och leta efter mig 
 
Fortsatt läsa boken Hjärnstark, bra bok! Vi har köpt en duk till bordet som dock behöver klippas lite kortare och därmed ligger i ett hörn i datarummet sedan någon månad. Sådana är vi! 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: