callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

Dag 2 Bali

Kategori: Allmänt

Hallå! 
Hur är läget där hemma? 
Här har vi kommit in i den balinesiska stämningen lite mer. Morgonen började med frukost vid poolen och sedan några längders simning. Jag har varit otroligt morgonpigg dem senaste dagarna, vaknade redan 7 idag. Pojkvännen är inte riktigt road av min morgonpigghet! 
Vid 9 kom chauffören och hämtade oss. Han är universitetslektor i vanliga fall, vi diskuterade lite löner och det verkar som att genomsnittslönerna är ca 3500 kr/månad här så han drygar ut kassan genom att köra turister. På vår väg till Kuta beach i söder stannade vi på en silversmidesverkstad och en batikbutik. När vi kom fram till Kuta letade vi upp ännu en restaurang rekommenderad av guideboken, Poppies Restaurant. Jättegod mat, jag åt mig mätt på fisk och skaldjur. Varsin juice, en förrätt, 2 huvudrätter och 2 L vatten gick på 375 kr. 
Efter det promenerade vi till stranden och tyvärr var det ingen höjdare. I särklass den smutsigaste strand jag någonsin sett. Jag försökte bada men skräp virrade sig runt mina ben så jag gav upp. Många försäljare fanns det som var rätt på, man fick tacka nej 10 gånger innan de gav sig. Chauffören körde oss till Sanur som är ytterligare en känd strand, där var det rent vad jag kunde se men plötsligt kom det ett skyfall så vi gick knappt ur bilen. Sen åkte vi hem. Allt som allt tog turen 8 timmar och för det betalade vi 600 kr för bil och chaufför. 
Väl hemma var vi supertrötta. Sov 2 timmar och åt sedan middag här på hotellet. Vi träffade våra grannar som bor i villan bredvid oss, en holländsk familj, jättetrevliga och gav oss bra tips på vad det finns att göra. Nu har vi funderingar på att åka till ön Lembongan istället för Gili. 
Imorgon blir det lite shopping på en gata fullt med lokala butiker med mestadels inredning och sedan ett besök på ett spa. Livet leker och vi är nöjda där vi har brett ut oss i en soffa i hotellets trädgård där man ibland hör geckoödlornas karaktäristiska läten.
Ha det gott och vi hörs! 
 
Frukost
 
Ca 3 timmars bilfärd idag tur och retur till Kuta
 
Silversmide 
 
Vår chaufför/universitetslektor Ida
 
Batikbutik
 
Toppenbra trädgårdsrestaurang i Kuta
 
Mango lassi
 
 
 
 
 
Riktigt fin mat
 
Kuta beach
 
Kuta, riktigt skräpigt i vattnet
 
Vi tror det är en geckoödla sambon precis fotade, ca 30 cm lång och har ett väldigt speciellt och högt läte

Kommentarer


Kommentera inlägget här: