callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

Gemensam ekonomi

Kategori: Allmänt

Helt plötsligt blev ekonomin gemensam. Som tur är har jag en partner som är lite mer ekonomiskt sinnad än mig. Han insisterar på att vi pensionssparar, något som jag inte har haft en tanke på förut. Förutom det sparar vi lite i aktier, har ett matkonto, ett sparkonto för resor och yttetligare ett sparkonto för framtida bostadsköp. Det blir ett antal konton att hålla reda på och sammanlagt har vi dessutom 6 st kontokort. Idag räknade jag ut att vi betalar iaf 2200 kr/år för våra konton som har kort kopplade till sig. Lite mycket tycker jag. 
Något som vi lägger mycket pengar på är mat. Vi började med 8000 kr i månad men insåg ganska fort att det är mycket jämfört med vad alla andra lägger på mat. Nu har vi sänkt det till 6000 kr. I det ingår restaurangbesök. Det är  faktiskt skitsmart att ha ett matkonto eftersom man lätt blir pank i slutet ( el mitten av) månaden men med ett matkonto har man iaf råd med mat hela månaden. 
Överlag tycker jag att man snackar alldeles för lite ekonomi med varandra. Det är sådan hysch hysch när det gäller pengar. Jag hade gärna diskuterat mer privatekonomi med mina kollegor och vänner, kanske hade man lärt sig ett och annat? 
Nu sova! 
Vi hörs! 
 
 
Vad gör du med dina? 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: