callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

Kardinalmisstag

Kategori: Allmänt

Hej på er!
Idag har jag gjort kardinalmisstaget. Jag kom hem från jobbet och var så trött så jag gick och la mig och sov 3 timmar, vilket betyder att jag är pigg nu.
Idag var jag på bröstmottagingen dit patienter med knölar i brösten kommer för undersökning el patienter som är opererade för bröstcancer. 1 av 10 kvinnor får bröstcancer under sitt liv så det är en väldigt vanlig cancerform. Som tur är är knölar sällan cancer, speciellt om man är ung. Det var en intressant dag men jag blir ärligt talat sjukt trött av att vara på ett nytt ställe varje vecka. Det är som att vara på ett nytt jobb konstant. Förra veckan var jag på kolorektalavdelning och nästa vecka är jag på urologen så det växlar friskt. Jag längtar efter att bli lite mer varm i kläderna så inte allt ska kännas så nytt. I söndags hade jag mitt allra första pass på kirurgakuten. Det gick hyfsat bra med hjälp av kollegan jag gick med. Men det var en lång dag, 13 timmar med ca 45 minuters rast. Jag var väldigt mör men glad efteråt. Nu kommer nästa pass inte kännas lika nervöst. Jag är dock fortfarande i det stadiet då jag känner mig ganska korkad, ställer mycket frågor osv. Det är inte kul att känna sig dum men jag antar att det är så för alla som är nybörjare.
En annan sak jag har tänkt på är att jag fortfarande går och tycker att det är lite hemskt med alla cancerpatienter. Och på kirurgen är det rent allmän mycket cancer. Jag går och tänker på att det här är sjukdomar som kan drabba mig el min mamma el någon vän. Jag antar att det är normalt att tänka så och att det släpper efter ett tag.
Och jag tycker det är hemskt med undersökningar som gör ont, jag är liksom inte så hårdhudad än så jag ska kunna vara likgiltig inför det.
Igår och i förrgår hade jag kompledigt. Det är alltså lediga dagar man får eftersom man jobbar jourer utanför arbetstid ibland. Det var så skönt att lalla omkring, sova länge och bara vara. Jag hann gå till frisören( en ny, eftersom jag inte hade någon i karlstad), jag skaffade en ny gynekolog och har bokat tid hos banken för att snacka med dem om att låna pengar till en lägenhet. Vi får se hur det blir.
I helgen kommer en kompis och hälsar på och det ska bli himla kul faktiskt.
Jag bokade tågbiljetter för kommande resor till Göteborg och Stockholm idag. Det är roligt att planera resor tycker jag så har man något att se framemot.
Nu ska jag snart lägga mig, men vi hörs snart!
 
 
 
 Kirurgi, kanske inte min framtida specialitet men det är coolt och livräddande många gånger

Kommentarer


Kommentera inlägget här: