callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

Dagen innan jul

Kategori: Allmänt

Hej på er!
Hur har ni det? Är ni redan hos era familjer och laddar inför julen? Ska ni rulla köttbullar el klä granen idag kanske?
Det är så himla mysigt med dessa dagar, speciellt om man hade varit ledig. Det jag har älskat mest med julen är att vakna upp på julaftonsmorgonen och se rörelsen där alla håller på att förbereda något och känslan man får, att idag är en rolig dag.
Iår jobbar jag tyvärr. Jag hade sökt ledigt julafton men får ändå jobba, det är inte så synd om mig för sedan får jag vara ledig hela 12 dagar. Men en hel del kollegor fick ledigt både jul och nyår faktiskt.
Det är lite svårt för julkänslan att infinna sig då man jobbar, idag fick jag dessutom gå upp redan kl 7 för att tvätta, börjar jobba kl 10. Imorgon innan jobbet ska jag och min kille ha lite julbrunch ihop hemma innan vi båda drar till jobbet, skönt att man iaf har sällskap på julafton.
På juldagen åker jag till min mamma och stannar ett par dagar, sedan kanske jag hälsar på killens familj en kort sväng innan vi drar till Göteborg för att fira nyår. Vi ska vara där 6 dagar, det ska bli himla kul faktiskt.
Jag ser framemot mellandagsrean i GBG. Brukar köpa massa duschkräm i olika dofter på Body shop. De har en jättebra rea.
Jag köpte alla mina julklappar ganska tidigt och är nöjd. Känner inte heller att jag har överdrivit. Allt som allt gick det på 3500 för 5 personer, inte alls farligt. Hur är det med er andra? Har ni spräckt era budgetar el hållit er inom gränserna? Det är så sjukt lätt att ryckas med av stämningen och köpa alldeles för många klappar. December är överlag en riktigt dyr månad.
Nu ska jag ge mig på veckans disk (har ingen diskmaskin, men snart får jag) och så ska jag springa upp och ner till tvättstugan innan ett pass på akuten. Hittills denna veckan har det varit full fart på jobbet, ovanligt många patienter.
Ha det så himla fint, ta hand om er själva och varandra, var snäll mot de du bryr dig om, ta det lugnt med alkoholen och ha en underbar jul!
Vi hörs!
 
Sebastians första jul
 
En söt pepparkaka
 
 Sebastian möter tomten
 
En julglad Nasha
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Jag har följt din blogg nu i flera månader, men jag har inte kommenterat. Måste säga att det är väldigt roligt att läsa hur det är att jobba som läkare för oftast läser man bara bloggar om läkarstudenter. Väldigt bra blogg, hoppas att du fortsätter blogga!

    Svar: Åh tack, vad snällt sagt! Ja det är få läkare som bloggar om sitt vardagsliv. Jättekul att du uppskattar min blogg! Får jag fråga hur du hittade hit? Hoppas du fortsätter läsa! :)
    Nasha

    2015-12-23 | 14:03:41
  • Anonym säger:

    Hej igen! Ja du det är en bra fråga, har för mig att jag sökte efter om det finns möjlighet att jobba som läkarstudent i Värmland och på något sätt kom din blogg upp. Jag är inte läkarstudent men har tankar på att göra det och därför läser jag olika bloggar för att se en annan bild av läkaryrket!

    Svar: Åh spännande! Funderar du alltså på att läsa till läkare? Hur gammal är du? Om du har några frågor svarar jag mer än gärna. :)
    Nasha

    2015-12-25 | 22:57:48
  • Anonym säger:

    Ja precis har tänkt att läsa till läkare, dock är problemet att jag har inte tillräckligt i betyg eller HP. Därför funderar jag på att söka utomlands t.ex. i Polen men jag vet ju inte hur det blir sedan här i Sverige när man kommer tillbaka. Har du några arbetskollegor som läst utomlands och börjat jobba på CSK? Vad tycker de flesta om dem osv?
    Jag är 20 år snart, tack snälla!

    Svar: Hej! Vad roligt att du vill bli doktor. :) Vad har du för betyg och på HP? Jag pluggade upp mina betyg från gymnasiet och pluggade sedan på HP så jag fick 1,7 och hade det som skiljekriterium. Det har ändrats i reglerna sedan dess förstår jag. Om du har en chans att komma in här hemma så tycker jag att du ska satsa på det. Det är många av mina kollegor som har läst utomlands. Det utbildas faktiskt fler svenskar utomlands till läkare än vad det görs i Sverige. Visste du det? Det brukar gå alldeles utmärkt för dem. Kruxet är bara att utbildningen utomlands kostar 0,5 miljon och man får bo i utlandet i 6 år. Jätteroligt om jag kan hjälpa till på något sätt, säg bara till! :)
    Nasha

    2015-12-28 | 13:06:25
  • Anonym säger:

    Hej! Jag har 19,4 i betyg och 1,1 i HP, jag har gått från 0,7 till 1,1 efter plugg osv, men jag vet inte om jag orkar plugga till det något mer, är lite åldersnojig också, känns som att jag bara slösar min tid när jag lika gärna kan åka utomlands och studera. Får man fråga hur gammal du var när du började studera? Jasså, är dt så många som är från utlandet? Problemet jag har nu är att jag vill ju inte att folk ska kolla ner på min utbildning bara för att det är från Polen osv. Vi får se hur det går, jag vill ju trots allt studera vidare och att bara sitta hemma och plugga till HP anser jag är långtråkigt.

    Svar: Hej igen! Jag var 24 när jag började läsa och alla på hela kursen var faktiskt 24 i snitt när vi började. men det var då, nu är studenterna yngre ioma de tog bort arbetslivserfarenheten. Jag har inga siffror på det men det känns som att folk är 20 när de börjar. Sedan finns det alltid ett gäng som byter bana och läser till läkare senare så du kommer förmodligen aldrig vara äldst i klassen. Att folk skulle tycka att din utbildning är mindre värd för att du läser utomlands behöver du inte oroa dig för eftersom det är så himla många som har läst utomlands och med den läkarbrist vi har idag är de flesta glada om de får en doktor till sin klinik/vårdcentral, oavsett var den har pluggat. Har du pratat med någon som har erfarenhet av att läsa utomlands? De flesta jag har träffat har goda minnen från studietiden. Har du gått på ett antagningsprov för att läsa utomlands? Jag rekommenderar att du gör det, så kan du bestämma dig sen. Med de bra betyg du har är jag säker på att du kommer in. Lycka till! Hoppas det går vägen för läkare är ändå ett av världens bästa yrken skulle jag säga! :)
    Nasha

    2015-12-28 | 23:25:35
  • Anonym säger:

    Hej! Tack snälla för att du svarar på mina frågor, jag har tänkt att göra ett antagningsprov till våren och se hur det är. Vet fortfarande inte om jag ska fortsätta kämpa med HP eller åka iväg till hösten. Ska iallafall fortsätta kämpa så hoppas jag att det går vägen!
    Kan redan nu se vilken bra läkare du är, har frågat andra om råd som är läkarstudenter och bloggar men kan lova att det är vissa som inte vill hjälpa till. Så tack ännu en gång!

    Svar: Det är så lite! Klart man vill hjälpa till! :) Har du registrerat dig på någon nätbaserad sida för att träna på HP? Jag övade på betalsidan HPguiden, den var bra tyckte jag, hjälpte mig. :)
    Nasha

    2016-01-11 | 01:54:00
  • Anonym säger:

    Hej! Precis, använder HP- guiden. Har nog kommit fram till att jag ska stanna ett år till och vara arbetslös för att fixa detta :)

    Svar: Stort lycka till! Håll mig uppdaterad! :)
    Nasha

    2016-01-17 | 23:02:07
  • Anonym säger:

    Absolut! :)

    2016-02-11 | 23:15:48

Kommentera inlägget här: