callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

En av oss

Kategori: Allmänt

Hej! Jag har precis läst ut en väldigt bra bok som jag tänker skriva om. Det är En av oss av Åsne Seierstad och handlar om morden som begicks av Breivik på Utöya i Norge.
Boken börjar tidigt, redan när Breiviks föräldrar träffas. Sedan beskriver den hans barndom och ungdom innan vi får möta mannen som medierna beskrev för oss efter terrordådet. De flesta av morden på ön är beskrivna i detalj och sedan även hela rättegången. Jag tycker att det här är en helt otrolig bok. Att få veta mer om en person som gjorde något så konstigt som de flesta av oss inte kan begripa är intressant. Det är mycket psykologi och teorier om varför Breivik blev som han blev. Författaren fick inte intervjua Breivik själv ioma han inte ville ställa upp på det men hon var med under rättegången och har intervjuat gärningsmannens mor, vänner etc. Det är en bok jag kan rekomendera till er alla som vill läsa om det oerhörda som hände nära oss och som belyser hur en människa formas och hur ett monster kan växa upp mitt bland oss.
På återseende!
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: