callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

Sjukhus

Kategori: Allmänt

Hej!
Idag har jag gått en lång jour kl 9-21. Det var mycket att göra på förmiddagen men sedan har det faktiskt varit lugnt.
Igår hade vi en mycket trevlig kväll med vänner då vi käkade middag på restaurangen Istället. Alla hjärtans dag ska ju firas med folk man gillar. Jag ska försöka lägga upp några bilder på det imorgon.
 
I veckan var jag i Skövde. Jag var placerad på barnkliniken där på sjukhuset. Det blev en intensiv vecka med många intressanta fall.
Jag fick vara med när man gjorde ett akut kejsarsnitt och barnläkaren tog hand om den nyfödda bebisen som hade svårt med andningen på egen hand. Det var en märklig upplevelse, det här att ha så små barn som patienter är helt nytt. Jag fick också vara med på neonatalavdelningen och träffa barn som hade fötts alltför tidigt, kanske så tidigt som i vecka 25 (när en normal graviditet är 37- 42 veckor). Det var lärorikt och annorlunda. Allt ställs på sin spets när det handlar om små barn. Jag fick också vara med när föräldrar till en 2 månaders liten bebis fick veta att deras barn har cancer. Sådana besked är alltid hemskt tråkiga att lämna men det är lärorikt att se en erfaren läkare lämna det beskedet. Jag beundrar barnläkarna, det är inget lätt jobb för det är inte alltid det går bra. Jag antar att det ger mycket tillbaka när de faktiskt lyckas bota ett barn el iaf göra livet mycket enklare för det. Det slår mig vilken avancerad vård vi kan erbjuda i Sverige. Många av dessa barn tex hade inte haft en chans till överlevnad utan den vård de får. Det är svindlande att tänka på att det fortfarande dör barn i andra delar av världen pga svält el banala infektioner.
 
Det här med att läsa till läkare har många gånger varit tufft, jag har hållit på i sammanlagt 6,5 år nu inklusive 2 uppehåll. Jag har haft kriser, jag har haft omtentor, jag har fått avstå från olika saker pga plugget, jag har varit trött på plugget osv. Men det som till syvende och sist kommer göra att jag kommer trivas med mitt framtida jobb är att jag ÄLSKAR sjukhus. Det är ju för många en hemsk plats men jag gillar verkligen pulsen. Det händer alltid något och många gånger handlar det faktiskt om liv el död. Ingen dag är den andra lik. Och jag är så glad över att ha förmånen att jobba med människor. Intressantare jobb får man leta efter.
Tänk vilken tur vi har som bor i Sverige som har så avancerad sjukvård. Man hör ju alltid negativa saker om vården i media men vi har det faktiskt sjukt bra. Jag känner mig priviligerad att bo och i framtiden jobba i ett land där man har möjlighet att erbjuda sina patienter högklassig vård.
 
 
Dagligen tar man hand om ett antal prematurt födda barn på neonatalavdelningar. En eloge till barnläkarna och övrig personal för att de orkar med det tunga arbetet.
 

Kommentarer

  • fariba säger:

    Jag är väldigt glad att du känner så.Ett mycket bra förhållningssät av en framtid läkare och jag är väldigt stolt över dig för dina goda värderingar och bra personlighet. stor kram.

    2014-02-22 | 14:02:51

Kommentera inlägget här: