callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

Fjäril i koppel

Kategori: Allmänt

Hej och hå!
Nu är det dags för en bokrecension som jag tänkt skriva ett tag.
Boken Fjäril i koppel är skriven av en författare som heter Zinat Pirzadeh, kanske mer känd som ståuppkomiker.
 
Jag kan säga att jag var smått skeptisk till henne som författare men jag lånade boken och gav den en chans. Då jag själv är iranier tycker jag att det är intressant med persiska författare.
Och jag måste säga att hon överraskade mig. Boken är välskriven, rolig på sina ställen, språket flyter bra och historien känns personlig.
Det är en mörk bild vi får om en tonårstjejs liv i Tehran runt och omkring iranska revolutionen 1979. Det är många vänner som dör och annat hemskt som händer. Man vill nästan backa och säga att det inte är möjligt, så hemskt kan det inte ha varit men jag tror att precis så läskigt var det.
Förutom alla hemskheter som händer får vi också läsa om starka vänskapsband, fina relationer till släktingar tex en mormor som är en stark och cool kvinna.
Det var en läsupplevelse och jag tror det kommer komma en uppföljare, hon lämnar plats för det.
 
 
Zinat Pirzadeh
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: