callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

Söndag

Kategori: Allmänt

Hej!
Idag pluggade jag också med Ingrid. Nu på kvällen har jag varit på en långpomenad på Hisingen med Filip. Det var jättefint men blåste en hel del.
 
På kvällen såg jag en film som heter Källan. Den handlar om en liten by i nordafrika där kvinnorna måste gå upp i berget varje dag för att hämta vatten, en lång och svår väg.
Av alla graviditeter slutar många med missfall på grund av dessa långa tunga färder. Men det verkar inte som om någon tänker på detta el tänker ändra på det förrän en ung kvinna som heter Leila reser sig och klagar på situationen. Hon får till slut med sig andra kvinnor och de bestämmer sig för att sexstrejka tills männen går med på att bygga en vattenledning til byn.
De möts förstås av alla möjliga sorters motsånd, en kvinna blir misshandlad av sig man dagligen pga strejken, kärleken sätts på prov för andra och tom byns religiösa ledare berättar för kvinnorna att det de gör strider mot guds ord. Men de står på sig. Leila har som tur är stöd av sin man som är lärare och för jämställdhet.
En annorlunda och stark film. Kul att se hur feminism fungerar i ett muslimskt samhälle och jag tycker det arabiska språket är rätt behagligt med en del sånger som fanns med i filmen. Bra söndagsfilm med ett budskap. Jag ger den 7 av 10.
 
Nu ska jag förbreda mig för sängen.
Hörs!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: