callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

Paula

Kategori: Allmänt

Hej!
Den senaste boken jag läste heter Paula av Isabel Allende, denna stora drottning inom litteraturen.
Om ni är ovana Allende-läsare rekommenderar jag någon annan av hennes böcker som tex Ödets dotter som är lättare.
 
Paula handlar om Isabels egna dotter som blev svårt sjuk när hon var 28. Hon föll i en djup koma och Isabel tog hand om henne tills hon dog. Boken är alltså självbiografisk.
Jag som har läst några böcker av Allende är van hennes stil och gillar den. Atmosfären är lite mystisk och kaotisk och det dyker upp övernaturliga fenomen här och där. Den utspelar sig bland annat  i Chile, Caracas och Californien.
 
Det charmigaste med den här boken är att den är så ärlig.
Allende berättar om sin ungdom, när hon gifte sig och fick sina 2 barn och hur livet var från dess tills nu. Hon berättar även lite om sin egen barndom.
 
De starkaste delarna tycker jag är när hon skriver om en händelse när hon var 8 år och blev antastad av en fiskare som familjen kände. Den här episoden berättar hon på sitt eget sätt, utan efterkonstruktioner och moraliserande och förmodligen exakt så som hon minns den.
 
Sedan berättar hon om en period då hon var otrogen mot sin man, lämnade hem och barn och följde med sin älskare, hur affären sedan kraschade och hon återvände med svansen mellan benen till familjen. Det är sällan man får läsa om sådant.
 
Annars hadlar boken mycket om hennes dotter Paula som ligger i koma och dör lite sakta, så det är egentligen en tung bok. Jag var, om jag ska vara ärlig, på väg att lägga undan boken ett antal gånger men jag är glad att jag läste ut den.
För er som aldrig har läst Allende rekommenderar jag hennes böcker starkt, det är ett måste!
 
 
 
Boken
 
 
 
 
Isabel Allende, en litterär drottning översatt till många språk och omtyckt av många

Kommentarer


Kommentera inlägget här: