callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

Fröken Julie som film

Kategori: Allmänt

Hej!
Till vårt nästa bokklubbsmöte valde jag Fröken Julie. För jag gillar Strindberg och just det verket är både kort och bland det bästa jag har läst av honom.
 
Igår var jag på biblioteket och lånade filmer och böcker. Såg att de hade en filmatiserad version av Fröken Julie och den tog jag förstås med mig hem.
En 2 timmar lång film från 1969 med Bibi Andersson och Thommy Berggren. Regi Keve Hjelm. Det är så charmigt att se gamla filmer ibland. Den här var bra gjord tycker jag och fick verkligen fram hela historiens explosiva handling. Det var första filmen jag sett med Bibi Andersson som är en naturlig skönhet och en duktig skådespelare.
 
För er som inte läst Fröken Julie el sett den handlar den om en fröken, dotter till en Greve som under en midsommarnatt får ihop det med en av husets anställda, en dräng. Och enligt den tidens normer var det tydligen skandal. Det är så snygga repliker och så mycket spänning och känslor trots att det bara är 3 personer inblandade, och ett par stövlar förstås! Fröken Julie tar upp kön och klass. Två frågor som aldrig blir gamla el orelevanta.
Läs Fröken Julie om du inte gjort el hyr den på film, du kommer inte ångra dig!
 
 
 
Bibi Andersson och Thommy Berggren i Fröken Julie från 1969

Kommentarer


Kommentera inlägget här: