callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

Broccolisoppa

Kategori: Allmänt

 
Hej!
Här kommer tredje receptet jag lagade ur kokboken.
 
Ingredienser:
 
1 blomkålshuvud el 2 paket broccoli
1 gul lök
2 matskedar smör el margarin
3 matskedar vetemjöl
1,25 liter vatten
2 buljongtärningar med grönsaksmak
1 deciliter grädde
1 äggula
2-3 deciliter riven ost tex herrgårdsost
persilja
eventuellt skivade rädisor
 
Skölj blomkålshuvudet/broccolin och dela det i små bitar. Hacka löken och fräs den med matfettet i en gryta. Strö över mjölet, rör om och späd med vattnet. Lägg i buljongtärningarna och blomkålen/broccolin och låt soppan koka i 10 minuter.
Blanda grädde, äggula och ost och häll det i soppan under kraftig vispning. Strö på persilja och eventuellt skivade rädisor. Servera!
 
 
Jag hade broccoli och valde att ha frysta sådana då de kändes enklast. Soppan blev god men man kan gott hoppa osten om man vill. Jag hade ingen persilja heller och det här med rädisor kändes lite udda i soppa men var helt ok. En värmande soppa. Jag hade velat ha den lite mer kryddad. Man kan väl lägga i några lagerblad och kanske lite vitpeppar.
Soppan får betyget 3 mätta nöjda magar utav 5 av mig.
 
 
Ingredienser
 
 
Resultatet. Får 3 av 5 av mig.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: