callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

Struktur

Kategori: Allmänt

Heja! Hur är läget?
Jag kom hem från jobbet nyss. Ännu en sen kväll och jag ska dessutom vara på jobbet redan vid 7.00 imorgon. Inte kul!
Att jobba på ett boende med huvuddiagnosen autism fick mig att tänka på struktur och rutiner.
Personer med autism behöver ju mycket struktur och att saker sker på samma sätt varje dag.
 
Jag tänkte lite på mina friska bekanter. Människor har olika grader av struktur och rutiner i tillvaron. Vissa plockar fram kläder till nästa dag innan de går och lägger sig, lägger sig i ungefär samma tid varje kväll, går upp vid en viss tidpunkt och missar absolut inte fredagsmyset.
Jag å andra sidan har alltid föraktat fasta rutiner. Jag har velat leva fritt och ta dagen som den kommer. Jag får panik av ett inrutat liv. Jag AVSKYR när dagarna blir precis lika varandra och man känner sig som i ett ekkorhjul.
Jag uppfattar folk som har för rigida rutiner som stela, barnsliga el extremt tråkiga. Att inte kunna ställa in ett inplanerat träningspass på gymmet för att tex träffa vännerna för en middag tycker jag är lite löjligt. Å andra sidan så har jag aldrig lyckats skapa mig någon träningsrutin kanske just av den anledningen. Jag har tackat ja till alla dem där middagarna!
 
Det som slår mig nu är att vi kanske behöver ett mått av rutiner. Det hjälper oss att klara av vardagen och dessutom skilja mellan jobb och fritid, vardag och helg, natt och dag etc.
Jag tror mycket av det här med hur välordnade vi är härstammar från barndomen. Om man har många fasta rutiner som barn och föräldrar som är stränga så blir man kanske en pedant som måste ha saker på ett visst sätt varje dag.
Själv växte jag upp ganska fritt utan någon som dikterade vad jag skulle göra. Mamma gjorde sina försök då och då att styra upp fasta scheman men hon är inte den typen själv och därför rann det alltid ut i sanden.
Idag önskar jag att jag hade en smula mer förkärlek för vardagliga repetitioner. Livet som läkarstudent kan tex vara hemskt repetitivt med ungefär samma saker som händer varenda dag. Hatar man upprepningar så blir det rätt jobbigt.
 
Nu är jag vuxen och det är väl dags att hitta mina egna rutiner. Att ta det lugnt på fredagskvällen har jag iaf lärt mig efter att en kompis förklarade detta för mig. Fredagkvällarna är heliga, man måste ta det lugnt för att markera att det är helg. Innan kunde jag lata mig hela veckan för att sedan sätta igång ett rejält pluggpass på just fredagkvällen.
Så lite mer rutiner för mig framöver förhoppningsvis!
Men glöm inte att ingen tycker det är roligt med en militär som ska göra allt enligt ett schema dag in och dag ut. Försök att vara lite mer flexibel om du själv känner att du hör till dem med superrutiner. 
Om du i vanliga fall är duktig på att träna så ska du kanske tacka ja till den där middagen med vännerna du inte har träffat på ett tag och skita i träningspasset just idag! Lev lite!
Vi hörs!
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: