callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

Strindberg

Kategori: Allmänt

Hej!
Jag har precis läst ut August Strindbergs "Giftas".
Strindbergs verk kanske anses svårlästa och gamla och dammiga men den här boken av honom imponerade på mig. Språket är faktiskt inte alls krångligt och man tar sig ganska lätt igenom dessa 264 sidor.
"Giftas" är skrivet 1884 så det är en herrans massa år sedan. Boken handlar om äktenskapet. Den består av korta berättelser om olika sorters äktenskap.
Strindberg verkar inte ha haft något till överst för denna lagliga form av förening och jag kan ärligt talat förstå honom.
På den tiden handlade äktenskapet mycket om ekonomi. Eftersom kvinnorna inte yrkesarbetade så var de tvungna att gifta sig med någon som kunde försörja dem.
Många gånger var alltså giftermålet en ekonomisk överenskommelse.  Jag kan förstå att detta kan kännas bittert för en man eftersom han vals av sin framtida hustru för sina pengars skull och inte utav kärlek.
 
Jag tycker Strindberg är cool som vågar motsäga dåtidens normer i denna bok. Mycket han skriver var säkert inte alls självklart på den tiden. Jag ser honom lite som Freud inom psykologin. Mycket av det han sa verkar ju mossigt idag men han var den första som iaf hade en avvikande idé som startade något.  
Han kritiserar äktenskapet som fenomen och hur samhället är uppbyggt, att halva befolkningen jobbar medan den andra halvan sitter hemma. Han lyfter också fram omöjligheten i att ett förhållande ska fungera med tanke på dessa ojämlikheter mellan parterna.
Strindberg är känd som en kvinnohatare, antifeminist. Jag håller inte riktigt med om detta. Han tycker trots allt att kvinnorna borde få rösträtt etc. (vilket de inte hade på den tiden.)
Han kritiserar samhället och faktiskt ojämlikheterna mellan könen som leder till problem i äktenskapliga förhållanden.
 
Man får ju tänka på att detta är ca 130 år sedan och om hans argument  känns rostiga så är det inte så konstigt. Han verkar ha sett problemet med ojämlikheter men han har inte någon ordentlig lösning på dem. Han är nog mer rädd för reformer och förändring än hatar kvinnor. Han verkar dessutom vara hemskt fäst vid att kvinnor ska föda barn. Barnlösa kvinnor beskriver han som något beklagligt. Jag undrar vart detta kommer ifrån?
Jag får vibbarna att Strindberg var en ganska olycklig människa när det kom till kärleken och förhållanden med kvinnor. Det är klart att ens åsikter färgas av ens erfarenheter.
Jag har inte gjort något research om författaren så ni som vet mer får gärna kommentera. Mina slutsatser kommer bara från vad jag har läst i den här boken.
Giftas gjorde iaf mig väldigt nyfiken på Strindberg och jag vill gärna läsa en bok om hans liv. Ska försöka leta upp en. Visst målade han också? Jag minns att jag såg en tavla av honom på Nationalmuseet i Stockholm.
 
I dagarna har jag dessutom slukat en annan bok som jag bara lånade på måfå på biblioteket. Den heter "Sommaren utan män" och är skriven av författaren Siri Hustvedt.
Den handlar om en kvinna på 50+ som plötsligt blir lämnad av sin make för en yngre kvinna. Huvudpersonen är poet och hennes otrogna make är forskare inom neurologi. (Redan där har vi ett problem, vetenskapsmän och konstnärer/poeter gör usla par.) 
Kvinnan får en övergående psykos efter brytningen med maken och hamnar på psyket. Resten av boken handlar om en sommar hon tillbingar i sin barndomsstad nära sin gamla mamma. Hon startar dessutom en poesigrupp för tonårsflickor.
Boken handlar mycket om relationer hon får till sina elever i gruppen, en grannkvinna som har det jobbigt med sin man och de gamla originella tanterna på mammans ålderdomshem. Jag verkligen älskade den här boken och läste ut den på 2 dagar. Rekommenderar den om du gillar kvinnoöden och relationer kvinnor emellan.
Nu har jag varit litterär så det räcker.
Mer skönlitteratur åt folket!
 
Två senast lästa böcker
 
August Strindberg
 
Siri Hustvedt
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: