callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

Kvinnan på övervåningen

Kategori: Allmänt

Hej!
Det är 4:de dagen jag är sjuk och 3:de jag är hemma från jobbet. Igår var iofs helgdag men jag har verkligen suttit hemma i 3 dagar, man blir ju lite smått tokig av det.
 
För några dagar sedan läste jag ut en bok som jag totalt förälskade mig i. "Kvinnan på övervåningen" heter den. Den är från 2014, skriven av den franska författaren Claire Messud och jag råkade bara låna den på sjukhusbibban.
Det är verkligen en sådan bok man läser ut på 3-4 dagar och sedan längtar efter när den är slut.
Boken handlar om en lågstadielärare i USA, hon hade konstnärsambitioner men det blev inget med det pga sjuka föräldrar hon har tagit hand om och annat i livet som kommit mellan. En dag får hon en ny elev i klassen som hon rätt snart förälskar sig i. En 8 årig pojke. Och snart får hon också träffa pojkens föräldrar, mamman som är en karismatisk fransyska och konstnär till yrket på väg upp i karriären med sitt säte i Paris och pappan som är en libanesisk akademiker. Snart börjar lärarinnan umgås tätt med familjen, hyr en ateljé hon delar med mamman i familjen där de skapar varsin konstform, hon får sitta barnvakt åt pojken och tar långa promenader med fadern i familjen. Hon är helt enkelt förälskad i alla 3 familjemedlemmarna. Familjen bor på orten i 1 år innan de flyttar tillbaka till Paris men lärarinnan slutar aldrig längta efter dem. Hon åker efter flera år och hälsar på dem i Paris och så småningom kommer det fram att vänskapen inte är så enkel som den verkar, förtroenden har brutits.
Att jag älskade den här boken så mycket är kanske för att den beskriver en individ som inte är den typiska. Lärarinnan är 42 år, singel och har inga egna barn. Hur moderna vi än har hunnit bli är den kombinationen hos en människa något som väcker tankar och kanske gör att man hamnar lite utanför. Jag tycker att boken i mycket handlar om utanförskap, den är så rå och förtrolig, beskriver sådana tankar och känslor som människor inte skulle erkänna att de har för att det helt enkelt skulle vara för pinsamt.
Läs den, den var verkligen superbra tycker jag.
 
Nu ska jag återvända till mitt tillstånd av vad som förhoppningsvis är sista dagen på förkylningen.
Vi hörs!
 
Frukost
 
Boken du verkligen borde läsa
 
Mina följeslagare just nu, Strepsil fanns det också som tog slut
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: