callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

Snåla perioden sista dagen

Hej!
Idag har vi varit på utflykt till Nykvarn. Noomi ska få en ny kontaktfamilj att vara hos en helg i månaden. Vi var och hälsade på den familjen och Noomi fick vara där några timmar på egen hand.
Jag och sambon fick alltså några timmar för oss själva. En gång för ca 2 år sedan hade vi stannat till i Strängnäs och ätit en god pizza. Så idag åkte vi till Strängnäs och försökte hitta restaurangen. Vi hittade rätt och åt lunch där. Restaurangen heter Grekisk Taverna. Notan gick på 413 kr. Just idag hade vi inte mycket till alternativ till utelunch.
Vi hann också titta in på antikhandeln i Qvartinge. Det var stort och hade mycket men jag tyckte det var lite dyra priser. Vi köpte inget.
Ja det var sista dagen under vår sparsamma period. Vi får göra om det snart igen.

(null)Restaurang Grekisk Taverna i Strängnäs, underbart solig dag

Antikhandeln i Qvartinge

Sista dagarna

Hej!

Nu är vi inne på näst sista dagen av vår sparsamma 3 veckors period.

Idag hade vi lunchgäster och bjöd på kött och lax. Det var en trevlig stund ihop med kompisarna. Innan lunchen åkte vi och storhandlade för 1300 kr.

Jag var ledig i torsdags och åt faktiskt frukost ute. Det gick på 144 kr på Espresso house och jag var inte imponerad av deras utbud. Tyvärr har Farsta ont om mysiga caféer. I veckan fick jag köpa SL kort för att kunna ta mig till jobbet. Det gick på 970 kr. Jag köpte också tågbiljetter till mamma som ska komma och hälsa på oss för 720 kr.

Häromdagen handlade jag på apoteket för 200 kr. Både medicin och schampoo.

Igår betalade jag 34 kr för parkering.

Jag tycker vi har skött oss bra. Jag har inte shoppat något på 3 veckor förutom strumpor till barnet och vi har inte köpt hämtmat en enda gång.

(null)Frukost på Espresso house för 144 kr

(null)

Idag hade vi kompisar över på lunch. Noomi hugger in på fikat. Det är både godare och billigare att baka något istället för köpefika. Idag hann jag tyvärr inte med bakning.

Sparvecka 2

Hej!

Våra spardagar är nu uppe i 2 veckor. Vi har nästa vecka kvar.

I veckan var sambon på Claes Olsson och handlade bland annat en plastlåda att förvara handskar/halsdukar och mössor i. Han köpte också ramar då barnets nya skolfoton har kommit. Den handlingen gick på 314 kr och kändes som saker vi behövde. Vi lämnade in lillans nalle för lagning för 100 kr då den var i ett bedrövligt skick.

Vi hade fönsterputsning i fredags och när fönsterputsaren var här var jag och barnet och åt frukost på ett café. Det gick på 110 kr. Vi hade lunchgäster i lördags. Vi bjöd på stek och det blev en lyckad träff. Sambon köpte mat/etc inför lunchen för ca 900 kr.

Igår på kvällen var jag en god vän på konsert. Jag hade köpt biljetterna för ett tag sedan som födelsedagspresent till henne. Vi hade en kul kväll. Parkeringen på Stockholmsmässan var dyr och kostade 150 kr.

Det känns som att vi ändå har spenderat en del pengar men det är fortsatt en vecka kvar att visa hur snåla vi kan vara. Nu har vi dessutom en välfylld kyl och frys som vi kan äta ur vilket borde minska matutgifterna.

Något som vi kan vara stolta över är att vi inte har köpt hämtmat en enda gång dem här 2 veckorna. Vi brukar äta ute/köpa hämtmat ca 2 gånger i veckan vilket kostar ca 300 kr/ tillfälle. Det är alltså en stor post för oss. Vi har inte heller shoppat saker vi inte behöver/ nöjesshoppat.

Allt som allt är sparveckor vettiga att ha och jag känner att det gör skillnad för mitt konto. Ofta tömmer jag lönekontot och behöver flytta över pengar från sparkontot men jag tror jag slipper det den här månaden.

(null)
Nallen fick sig lite fyllning hos skräddaren

Frukost för mig och barnet innan skolan i fredags

Jag och vännen på persisk konsert igår

(null)Kul kväll

Gårdagens utgifter

Hej!

Igår var jag och käkade lunch med en kompis i Farsta centrum. Det var den enda kompisen jag skulle träffa den här veckan fastän jag har varit ledig hela veckan. Lunchen gick på 272 kr. Väl värt pengarna.

Jag gick i några affärer sedan vilket såklart är ett misstag om man har sparveckor. Jag hittade strumpor på rea till Noomi på Kappahl. Hon föredrar korta strumpor så det är perfekt med sommarstrumpor till henne. Till mitt försvar måste jag säga att hon fick 13 par söta strumpor för 144 kr, ett riktigt bra pris.

Jag handlade spenat till gårdagens middag och bröd. Det gick på 67 kr. Det var samtliga utgifter igår.

Det har väl inte gått jättebra med spardagar den här veckan. Målet är ju att spendera 0 kronor på spardagarna. Jag hoppas jag kan vara ännu duktigare nästa vecka som dessutom är sista veckan av vår sparperiod.

På återhörande!

(null)

Tomatsorten Naranja som vi odlat iår. Mycket goda!

Middagen igår, Kräftstjärtar köpte vi till 40% nedsatt pris, maten blev väldigt god och väldoftande.

Söndag, måndag och tisdag

Hej!

Jag tänkte fortsätta min redogörelse för våra utgifter. I helgen var vi riktigt duktiga och åt rester el det vi hade hemma. Så vi köpte inget. I måndags var vi och storhandlade mat. Det hamnade på 2070 kr som är dyrare än vanligt. Jag köpte några varor med nedsatt pris och hoppas nu att vi nästa vecka ska kunna nöja oss med enbart stödhandling.

Igår var jag och barnet i Farsta centrum då jag skulle rösta. Jag hade lovat henne att köpa glass. Vi sprang på en av hennes favoriter från klassen med föräldrar och syskon. Alla barnen ville ha glass så jag bjöd på glass och dricka på Burger King och det gick på 124 kr. Mycket väl spenderade pengar då Noomi var så nöjd över att få hänga med sin kompis.

Idag har jag varit hos tandläkaren för sista sessionen av min rotfyllning. Kalaset gick på 2700 kr.

Ja nu fortsätter våra sparsamma veckor och jag ska hålla er uppdaterade. Jag har semester den här veckan. Försökte boka in lite träffar med vänner men det är bara ett par stycken som kunde ses. Idag ska jag äta lunch med en kompis i centrum.

(null)

En av middagarna i helgen, sallad bestående av det vi hade hemma. Gott och nyttigt.

(null)Vi var på lotten och skördade ännu mer potatis. Vi är så nöjda med årets skörd.

Vi tog fram alla barnets höst och vinterjackor för att se om hon behöver något nytt

(null)
Lycklig tjej som sprang på sin vän

3 dagars rapport

Hej på er!
Nu tänkte jag redovisa för senaste 3 dagars inköp.
Idag handlade vi på mataffären för 185 kr. Jag gick dit för jag behövde ha tomater till kvällens middag. Köpte också saft istället för kolsyrad dricka till lördagsmyset för att spara pengar.
Jag Köpte även en present till en person som vi håller av.
Lördagsgodis och lite annat följde med.
Så dagens utgifter hamnade på 185 kr.
Igår gjorde vi inte av med några pengar. Sambon jobbade och jag var ledig och dessutom hemma med sjukt barn. På kvällen löste sambon av mig och jag var på gymmet. Det är faktiskt en aktivitet som är helt gratis när man har årskort redan. Jag använder mitt gymkort väldigt sällan. Att träna oftare skulle både vara en gratis aktivitet och dessutom bra för hälsan.
I förrgår hade jag mitt sista pass på akuten i Södertälje. Jag är alltid stressad när jag ska jobba på akuten. Jag skulle börja kl 12.30 och när jag vaknade var jag sugen på en specifik frukost. Jag har lärt mig detta av en kompis. Man har vitt bröd ( vi tar hönökaka) och brer på ordentligt med mascarpone och så har man på honung. Så gott. Så i förrgår inför akutenpasset tvingade jag sambon att åka och handla Mascarpone och bröd. Sedan kalasade jag och barnet på den här kungliga frukosten. Sambon håller inte på med sådana dåligheter utan håller sig till müsli, gröt el havrekuddar. Den handlingen hamnade iaf på 340 kr då han köpte lite fler saker.
Så just nu är utmaningen att veckohandla och inte köpa saker mellan veckohandlingarna för att man är sugen.
Jag ska sätta mig och skriva en ekonomisk matlista.
Ja det var våra senaste 3 dagar ekonomiskt sett.
På återseende!

(null)
Dagens skörd, 2 starka sorter chili, Golden ghost och Trinidad moruga Scorpion som vi odlat i krukor. Kul hobby som ger krydda för flera år framåt.

Idag var vi på lotten och skördade potatis. Skörden överraskade då blasten var väldigt ful iår. 6,2 kilo och då gav vi ändå bort ca 2 kilo till en lottgranne. Det var 1 rad av 5 som vi skördade idag.

Gårdagens middag. Jag motstod impulsen att köpa något till fredagsmiddagen utan vi tog det vi hade hemma. Blev gott! Stekt välkryddad lax, hemgjord potatismos och ärtor.

(null)
Barnet har varit förkyld hemma senaste dagarna, då är det gott med pannkakor som pappa stekt.