callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

Julafton

Kategori: Allmänt

Hej mina kära läsare!
Hur är det med er? Hoppas ni alla har haft en riktigt bra dag.
Själv har jag haft en helt ok julafton. Vi firar i miniformat med mamma, hennes man och min lillebror.
 
Dagen började med att mamma smög in för att väcka mig och säga god jul. Hela familjen hade lyckats sova till kl 10.00, rekord!
Vi gick upp, käkade frukost och sedan tog jag och mamsen en promenad. Sträckan brukar ta 45 min men idag tog det 1,5 timme kändes det som pga all snö. Underbart fint landskap, ett av enda fördelarna med landet. Vädret var ganska milt. Vi höll på att slå ihjäl oss varsin gång också.
 
Sedan kom vi hem och julbestyret satte igång. Ärligt talat håller jag mig ur vägen så de kan fixa sitt. Jag är ganska mycket en gäst här,har ju aldrig bott här utan mamma flyttade hit när hon blev tillsammans med Johan för ca 6 år sedan.
Jag gjorde mig iordning medan mamma och Johan gjorde kola så här i sista minuten och sedan kunde vi äntligen äta middag. Det var god mat, skinkan smakar ju så gott. Jag misstänker att det är för att man äter det så sällan. Annars är den gravade laxen en av mina favoriter på julbordet. Julmusten var också nam nam.
 
Denna julen har jag varit rätt duktig och ätit lagom mycket. Måste erkänna att jag minns en annan jul när jag var tvungen att lägga mig på rygg på golvet med magen i vädret och höll på att dö eftersom jag hade ätit så mycket. Det försökte jag undvika iår. Denna gången har det blivit lite för mycket julgodis men lagom med mat iaf.
 
Efter maten var det lite paus med bestyr och seda kom tomten. Johan (mammas man) agerade tomte och jag tror faktiskt Sebastian gick på det. Kul var det.
Roligaste klappen för Sebbe var en grön sopbil han fick, han älskar sådana saker som grävmaskiner, gräsklippare och sopbilar. Är alla fyraåriga pojkar sådana? Resten av klapparna öppnade han bara för att vi tvingade honom.
 
Jag tror definitivt att det där med hets kring tonvis med klappar i barnfamiljer mestadels är föräldrarnas fel. Barnen verkar inte bry sig så mycket iaf så länge de är små.
Om man är fler familjer som firar ihop tex hos mormor så tycker jag att det är bäst om alla öppnar sina klappar hemma hos sig själva och kanske tar med sig varsin julklapp till den gemensamma festen bara. Det blir så fel om familjerna har olika filosofier kring det där med hur många julklappar man ska ge sina barn och några av kusinerna får 1000 klappar av sina föräldrar medan de andra får bara ett fåtal. Barn jämför ju och blir ledsna. Själv är jag inte mycket för överdrifter, julen handlar inte om att spendera pengar och köpa massa saker. Alla blir nöjda med några klappar var.
 
Efter julklappsbytet låg jag lite framför öppna spisen och läste i Strindbergbiografin jag håller på med. Sedan blev det Disney på dvd, vi hinner aldrig kolla på Kalle Anka, vi äter alltid när den sänds på tv därför har Johan det inspelat på dvd.
Nu har Sebastian gått och lagt sig och jag tänkte bry mig lite om min blogg. Har naturligtvis tagit en hel del bilder som jag får lägga upp när jag kommer till Göteborg. Tråkigt men ni får vänta!
 
Jag åker hem imorgonkväll. Tycker vistelsen här har varit precis lagom faktiskt. Jag ska jobba på annandagen och ser faktiskt framemot det.
Nu får jag antingen kolla lite på tv el fortsätta läsa i min bok.
God jul på er och hoppas att er dag har varit fin!
Vi hörs!
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: