callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

Nu räcker det med resande

Kategori: Allmänt

Hej!
Vi kom fram till Koh Samui idag vid lunch. Hade då varit på resande fot i 20 timmar. Första etappen var tåg från Bangkok till Surat Thani. Vi var på tågstationen tidigt och där blev vi haffade av en resebyrå som undrade om vart vi skulle och om vi hade fixat boende. De hjälpte oss att boka 2 nätter på Koh Samui, jag hade svårt att få en uppfattning om avstånden på ön och hade därför väntat med bokning. Killen på resebyrån föreslog också ett ställe att äta på så vi käkade lunch innan avfärd. Väl på tåget var allt väldigt organiserat. Vi fick beställa mat och när middagen var uppäten kom en kille och bäddade alla sängar eftersom det var ett nattåg. Vi hade både fått övre bäddarna. Det hela kändes som ett litet kul äventyr. Jag sov mellan 20-23 men resten av resan läste jag en bok. Kl 5.00 var vi framme i Surat Thani. Vi blev körda med buss till ett ställe där vi väntade ca 30 min, sedan ytterligare en buss som körde oss till ett ställe där vi fick vänta ca 3 timmar, sedan en till buss till piren och efter ytterligare lite väntan kom till slut båten som skulle ta oss till ön. Ärligt talat förstod vi inte allt väntande, alla var jättetrötta. Vi fick dessutom sällskap av en tämligen intressant österrikisk man som reste ensam och berättade för oss om allt möjligt, historia, Europas kungahus, sina resor etc. Båtresan tog bara 1,5 timme och jag sov mest. Väl framme tog vi en gemensam tuk tuk med 2 andra sällskap till hotellet. Hela resan pratade vi med ett portugisiskt par som dessutom driver en Air B&B och gav oss sina kontaktuppgifter. Väl på hotellet fick vi en bungalow istället för ett rum i en större byggnad, vilket tydligen var en uppgradering. Vi bor precis på stranden. Vi åt lunch på ett närliggande café och sedan sov vi ett par timmar. På kvällen har vi varit i Lamai centrum och ätit. En gata full med restauranger och butiker.
Jag passade på idag och bokade 2 nätter i Bangkok för sista resdagarna då vi flyger hem därifrån. Det blev inget mindre än Mandarin hotell som ska vara superfint, så det ska bli kul. Vi fick det dessutom till halva priset.
Det var min idé att göra en tågresa söderut istället för flyg. Det var en upplevelse men som sambon påpekar så tog det faktiskt lång tid och man är trött någon dag efteråt, så vi kommer flyga inrikes till Bangkok på vägen hem. Och nu ska vi stanna minst 4 nätter men kanske längre här för vi behöver vila.
Imorgon ska vi ligga på stranden, äta gott och bara vara. I övermorgon funderar vi på en gemensam aktivitet som är en tur ut till närliggande skärgård, kajakpaddling och annat.
Nu är det dags att sova, jag har inte sovit alls mycket hittills under resan.
Vi hörs!

På tågstationen i Bangkok

Sambon i sin bädd på tåget

Ett ställe vi stannade på med bussen i 3 timmar utan uppenbar anledning

Utsikten från vår bungalow man skymtar havet och hör vågorna