callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

Hennes nya namn

Kategori: Allmänt

Hej!
Jag har nu läst andra boken i sviten om Elena och Lila, två väninnor i ett fattigt kvarter i Neapel.
Första boken tyckte jag var seg i början. Den här däremot grep tag i mig direkt. Hennes nya namn börjar när flickorna är tonåringar. Lila gifte sig 16 år gammal och inser snabbt att hennes äktenskapinte kommer att vara lyckligt. Elena fortsätter vara duktig i skolan och avancera rent akademiskt. Stor del av boken behandlar en resa flickorna företar sig till Ischia vid havet tillsammans med Lilas svägerska och mamma. De är där med förhoppningen att salta bad ska råda bot på Lilas oförmåga att bli med barn. Elena följer med som sällskap. I Ischia träffar de på Nino som Elena varit förälskad i i alla år och hans vän Bruno. Det är en intensiv sommar där ungdomarna umgås med varandra dagligen vid havet, nya band bildad och resan kommer ha stora påföljder för både väninnorna. 
Jag bara älskade den här boken. Flickornas förhållande är unikt, de kommunicerar inte om allt men ändå står de varandra väldigt nära oavsett vad som händer. Mycket händer i den här boken som misshandel, otrohet, svikna förtroenden och brytningar men även Elenas akademiska framgångar. Flickorna går från tonåringar till unga kvinnor med ännu mer vitt skilda liv. 
Jag kommer definitivt läsa dem följande böckerna i sviten. 
Jag kan varmt rekommendera den här romanserien. 
Vi hörs! 
 
Andra boken 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: