callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

Homosexualitet

Kategori: Allmänt

Hej! 
Idag vaknade jag kring 10, var hemma till 14 och sedan drog jag till Kista galleria och gick runt i affärer och åt lunch där. Det var förstås mycket folk, det enda jag hittade på rean var duschkräm från Body shop som jag alltid köper i mellandagarna. 
Sedan har jag jobbat 17-22. Det var ett bra pass, vi var 2 doktorer och det var inte överdrivet många patienter utan lagom antal. Barnen var dock sjukt skrikiga idag, ålade sig, grät och höll på. Man tycker synd om föräldrarna som blir stressade. Men ärligt talat är det enda jag gör att lyssna på hjärta och lungor, titta i halsen och möjligen ta ett halsprov och titta i öronen. Inget av det är ju egentligen smärtsamt. Halsprovet är obehagligt. Men det räckte tydligen idag för att göra barnen riktigt griniga. 
När jag kom hem var ett program om George Michael på tv. Jag gillade honom när jag var barn. När han dog  2016 hann jag inte reflektera värst mycket över det. Det var jätteintressant att få se dokumentären idag. Hur han bröt med Sony som inte gav honom tillräckligt mycket svängrum, hur han förlorade sin partner pga AIDS och hur han kom ut. 
Att se dokumentären fick mig att fundera på det här med homosexualitet. Ett ämne som är rätt oladdat för många av oss men som inte är helt löst för många andra. I mitt hemland Iran är tex homosexualitet strikt förbjuden enligt lag och kan straffas med döden. Vad är det för skit liksom? Hur hemskt är inte det? Och vad gör det förbudet och möjliga straffet med folks åsikter och mentalitet i frågan? Något som är förbjudet enligt lag måste ju vara fel och dåligt el hur? Och självklart föder sådana galna lagar homofobi. Jag kan inte riktigt förstå varför just homosexualitet varit så tabu tidigare och fortfarande är i många länder. Är det för att det har brutit mot samhällets normer? Det har ju aldrig någonsin varit till skada för andra att vissa individer dras till andra av samma kön, så varför allt hat, förbud etc? 
Idag är ju dem flesta som är det minsta upplysta helt på det klara med att sexuell läggning är ens ensak, att man inte dömer andra pga det och att homosexuella är precis lika som alla andra och ska ha exakt samma rättigheter. 
Tänk dessutom på dem förluster gay- samhället gjorde under 80 och 90 talet just pga HIV och AIDS. Fruktansvärt. Alla vi som såg Torka aldrig tårar utan handskar för något år sen påmindes om det faktum att det faktiskt dog folk i Sverige pga AIDS så sent som för 40 år sedan. Idag dör ingen iaf i väst pga AIDS så utveckligen har ju gått snabbt framåt och tur är ju det. Men många förlorade faktiskt  någon de älskade i just AIDS för bara några decennier sen. Och att folk fortfarande dör som flugor i AIDS i utvecklingsländer trots att riktigt effektiva bromsmediciner finns är ju bara förfärligt. 
Vad sägs om att vara mer toleranta? Om en individs livsval inte skadar andra så borde vi inte döma och fördöma vad det än gäller egentligen. El hur? Heja för ett mer tolerant samhälle och en värld där ingen behöver jagas för något så grundläggande som sin sexuella läggning. 
Vi hörs! 
 
Sötaste stoppljusen som föreställde  en tomte med sin säck, Sundbyberg centrum idag 
 
på väg till kista 
 
Lunch i Kista galleria 
 
Duschkräm från Body shop, 35 kr st på rea och varar jättelänge 
 
George Michael 1963-2016 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: