callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

Ekonomi

Kategori: Allmänt

Finns det ett tråkigare ämne än just ekonomi att skriva om? Probably not men jag tänker göra det ändå.
Ja det här handlar alltså om privatekonomi och närmare bestämt min egen ekonomi.
 
Jag fick jobbet här i Karlstad i slutet av januari 2015. Jag har alltså sedan dess fått 8 hela månadslöner. Jag tjänar 31 000 kr i månaden, innan skatt. Får kanske ut mellan 22-25000 beroende på sjukdagar, jourer osv. Säg nu för enkelhetens skull att jag får ut 22000, det gånger 8 blir alltså 176 000 kr. Jag tycker det är smått läskigt att jag har fått in såpass mycket pengar och dessutom lyckats bränna det väldigt enkelt.
 
Ok, då undar man ju lite vad jag har för utgifter. Det sorgliga är att jag inte har särskilt höga fasta avgifter. Jag betalar bara 3000 kr i hyra. Jag har ett mobilabonnemang för 600 kr i månaden, jag har ett gymmedlemskap för 370 kr i månaden och så tillkommer el, en hundring till Läkare utan gränser osv.
 
Och jag har faktiskt börjat spara i form av aktier. Jag har lyckats spara 11 500 kr, vilket procentuellt sätt inte är mycket, ungefär 7% av min nettolön bara.
 
Ok vad har jag gjort av pengarna? Jag har inte köpt något som varar kan jag säga. Kläder lägger jag kanske ner 1000-2000 kr på varje månad. Mat köper jag för 2000-3000 i månaden men jag tror fortfarande att resor är det jag har lagt stora pengar på.
 
Jag har varit i Nice i somras och det var ingen dyr resa men ändå. Jag var i Halmstad för midsommar och så var vi i Sälen på hösten och det blev faktiskt dyrt för en inrikesresa. Och så har jag redan betalat för flyg och hotell i London, resan åker vi på om 1 vecka. Men framför allt så har jag rest inrikes. Sedan jag flyttade från Göteborg till Karlstad har jag varit i GBG kanske 4-5 gånger. Jag bor hos en kompis så det kostar inget, men man går ut och äter, festar och det plus tågbiljetter landar lätt på ca 3000 kr för varje resa. Jag har också varit i Stockholm 2 gånger. Så man kan säga att jag har rest någonstans minst 1 gång i månaden sedan jag flyttade till Karlstad. Något som man förstås inte gör om man bor i en storstad. När jag bodde i GBG reste jag på sin höjd till mamma i Värmland 6 gånger per år (en relativt billig resa då det inte finns restauranger och barer på landet) och så kanske 2 utlandsresor max per år. Så att bo i Karlstad kostar mig rätt mycket i resor.
 
Jag behöver spara mer. Jag är 31, fyller 32 i januari. Jag äger precis ingenting. Jag har inga stora besparingar. Någon gång vill man ju ha sin egen bostad, bil etc. För att kunna skaffa det måste jag ju lägga om mitt liv lite.
Så den här månaden som kommer tänkte jag skriva en budget. Det är inget jag inte har gjort tidigare men jag försöker igen. Jag ska skriva vilken summa jag planerar att lägga på olika saker och så ska jag försöka hålla det, vi får se hur det går. Och november är den månaden då jag ska försöka köpa några av mina julklappar så jag får budgetlägga dem också.
 
Ja det var lite om mitt ekonomiska läge och mina funderingar. Fortsättning följer.
Mina tips till er är att lägga undan en fast summa varje månad. För mig har aktier fungerat bra eftersom det ändå ger känslan av att köpa något (shoppa är ju kul), plus att de är lite spännande att följa. Sedan är det ett högre mentalt tröskel att sälja aktier än att ta pengar från ett sparkonto och spendera. Så det funkar bra för mig.
Det hade varit jättekul att höra hur ni andra gör med er ekonomi och hur ni lyckas spara. Jag tar tacksamt emot tips.
Jag kanske lägger upp min budget här när jag väl har skrivit någon och så kan vi tillsammans se i slutet av månaden om jag har kunnat följa den.
Vi hörs kära läsare!
 
Det blir några restaurangbesök trots att jag bor i en liliputstad. Att äta ute kostar.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: