callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

Working gal

Kategori: Allmänt

Hej hej!
Det har varit en arbetssam fredag. Har jobbat på akuten 12-22. Skulle ha gått hem 20 men hann inte avsluta allt så det blev lite längre. Jag har fått vara med på 2 traumalarm. Spännande och precis så kaotiskt som man tror att det ska vara på akutrummet när en skadad patient kommer in. Jag fryser fortfarande till is när jag ställs inför sådana situationer så det är bra för mig att vara med tänker jag. Idag har jag upptäckt min första blindtarmsinflammation. Patienten var inte så sjuk, hade inte så ont men det var ändå ganska lätt att fatta vad det var. Patienten kommer opereras inom 6 timmar så det är rätt snabba puckar på kirurgen. Det var min 5:te och sista dag för den här omgången på akuten. Det har varit sjukt intressant och jag har förståss känt mig lite som en idiot från och till. Det hör liksom till at vara ny.
Och jag har jobbat med så sköna kollegor. Det är definitivt en övervikt av killar som är kirurger men den här veckan har jag jobbat mest med brudar. Och vilka sköna brudar sen. Trevliga, lugna, snälla! Brudarna äger helt enkelt på kirurgen i Karlstad! Ett par kvällar har jag blivit avlöst av och därmed träffat en manlig utländsk kirurg som också är riktigt duktig. Kommer in, diagnosticerar patienten snabbt och vidtar åtgärder. Inget tidsspill. Och bakjouren idag var också riktigt schysst, lugn, trevlig och kunnig. Tror den egenskap jag uppskattar mest hos kollegor är just lugnhet. Hysteriska läkare är inte roliga.
Jag har jobbat 12-20 hela veckan vilket har gjort att jag har lagt mig sent, vaknat sent och inte hunnit göra annat än jobba denna veckan. Ikväll åt jag en burk bönor som kvällsmat eftersom jag inte hunnit handla och jag har inte diskat på en hel vecka tror jag.
Det ska bli sjukt skönt med helg. Ska ligga på soffan, ta någon solskenspromenad, dricka drinkar med några kollegor och bara vara.
Livet blir faktiskt roligt när man tycker jobbet är kul. Jag är dock lite glad att jag är själv, ingen man el barn som sitter och väntar hemma som man behöver ha dåligt samvete för när man jobbar sent. Och att jag är nyinflyttad och inte har något större umgänge än passar också bra, man kan verkligen lägga fokus på jobbet. Jag kanske är lite av en karriärist ändå.
Måste gå och lägga mig, så trött!
Vi hörs!
 
Jourmat, köpt på cafét Träffpunkten på sjukhuset i Karlstad, gott!
 
 Moi på kirurgakuten ikväll, diggar ni mitt rosa stetoskop?
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: