callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

Tihi!

Kategori: Allmänt

Hej på er!
Jag är trött som ett ägg. Har nu jobbat 9 dagar i sträck och det är 3 kvar innan helgen, yiha!
Jag har nu bytt arbetsplats och är på anestesi/operation/iva i en månad framöver. Det är så sjukt spännande. Just den här veckan är jag placerad på IVA alltså intensivvården. På IVA i Karlstad finns det ca 8 platser (iaf nu på sommaren) och idag var en helt sjuk dag, igårkväll hade vi 4 patienter och idag var de helt plötsligt 8, och några byttes ju ut under dagen. På IVA träffar man de allra sjukaste patienterna, de som hålls vid liv med hjälp av apparater och olika läkemedel. Det kanske låter läskigt, men jag tycker mest att det är intressant. Idag fick jag för första gången se en LUCAS (en apparat som gör hjärtkompressioner på någon med hjärtstopp) och det var speciellt. Och folk dör, det gör de faktiskt men som tur är är det ändå ofta sjuka och gamla människor som går bort och inte unga och friska. Och döden är ju en naturlig del av livet och blir väldigt avdramatiserad när man jobbar inom vården.
 
Och idag har jag varit på min första körlektion. Jag övningskörde som 16 åring men tog aldrig körkort och kände aldrig något behov av att ta körkort under mina 10 år i Göteborg, och ärligt talat hade jag heller inte råd med det som student. Så nu har jag tagit upp det igen. Naturligtvis minns jag inget av hur man ska köra så jag är helt helt grön. Men det var så kul idag! Faktiskt superspännande! Jag inser att det blir en lång och väldigt dyr resa att ta körkort men så länge det är kul så är det ju bra. Jag har hittat en körlärare som jag trivs med, han är pedagogisk men ändå lite rolig så det kommer bli super!
Det var min spännande dag!
Nu ska jag typ ramla i säng för imorgon 7.30 är det morgonmöte på Anestesin. Alla kirurgiska specialiteter är supermorgonpigga och börjar 7.30.
Vi hörs!
 
 
En Lucas ser ut så här, komprimerar bröstkorgen med jämna mellanrum så att blodet kommer runt även om hjärtat har stannat, dock är det dålig prognos för människor som får hjärtstopp och det är en liten andel som överlever
 
Första körlektionen gjord och ett steg närmare något sådant? U gotta dream!
 
 

Kommentarer

  • fariba säger:

    är du verkligen mitt barn? du är ju så modig. jag skulle bli så deprimerad om jag hade med så mycket lidande att göra. vilken tur att det finns människor som du. jag är så stolt över dig. en bamse kram.

    2015-07-02 | 01:53:10

Kommentera inlägget här: