callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

Kvinnosjukvård

Kategori: Allmänt

Hej på er!
Jag kom precis hem från sjukhuset. Lite trött idag, sov dåligt inatt, drömde en massa och vaknade flera gånger.
Hur är det med er?
 
Det har varit en spännande vecka i plugget den här veckan. I måndags var jag på Reproduktionsmedicin. Det är där man hjälper par som har svårt att bli gravida. Jag fick se hur man tar ut ägg från äggstockarna inför IVF (in vitro fertilisering eller provrörsbefruktning) och fick även se när de sedan satte in ett embryo i en annan patient. Jag fick också vara med vid flera samtal. Den här delen av gynekologin känns väldigt spännande och nytt. Det är också kontroversiellt när man skapar embryon utanför kroppen på konstgjord väg. Det är många frågor som kan dyka upp, både etiskt och juridiskt i sådana sammanhang. Det var iaf en häftig dag.
 
Idag var jag på gynekologakuten. Innan jag började läsa den här kursen visste jag inte ens att det finns en sådan akut men det gör det och det var verkligen många patienter där. Jag fick se så mycket spännande, några missfall (som naturligtvis var sorgligt), en infektion osv. Jag fick även se en patient som var omskuren (könsstympad), ja ni vet sådant som man bara har läst el hört talas om innan. Jag gick med en läkare som var väldigt duktig och dessutom trevlig så det blev extra bra.
Ja det var det som händer just nu. Det känns som att den här kursen i Gynekologi och obstetrik kommer bli spännande.
Vi hörs senare!
 
 
Gynstolen, inte mycket att vara rädd för tycker jag men det är många patienter som tycker att undersökningen är obehaglig. (Bild lånad från nätet)
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: