callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

Outsider och Flygt

Kategori: Allmänt

Hej!
Jag har precis läst en bok som jag blev totalt kär i. Den heter Outsider och är skriven av Torbjörn Flygt.
Jag hade läst Underdog som Outsider är en fortsättning på, och Himmel av honom innan men det var först med Outsider som han fick mig ordentligt hooked. Jag har legat vaken till sent och läst den här boken, så bra är den.
I Underdog får vi följa en kille som heter Johan Kraft genom skolgången. Han bor med sin syster och mamma som är ensamstående och jobbar på en strumpfabrik I Malmö. Pappan har lämnat dem. Vi får många inblick i deras familjeliv och förhållanden, vännerna på gården och hur det är att växa upp med en ensamstående mamma i en förort.
 
I Outsider börjar Johan på univerisitet i Lund och ska läsa till jurist. Boken handlar alltså mycket om en klassresa, från förortskid till vuxen etabelerad jurist.
Han beskriver studentlivet i Lund med alla pompösa manér, sittningar och snobberi, men även korridorsliv och dem band som bildas när man bor tillsammans med andra i samma ålder och situation. 
Det kanske är just beskrivningen av studentlivet som får mig hooked. Jag befinner mig ju själv där i livet just nu.
Boken handlar också mycket om Johans kärleksrelation med hans tjej Helena. Beskrivningen av deras relation är så äkta och nära inpå att jag tror att alla som någonsin varit i ett förhållande kan känna igen sig. Han skriver t ex om en otrohetsaffär han hade och hans egna känslor kring det.
Boken handlar även mycket om Johans relation till hans mamma och syster. Relationer som både är väldigt nära och varma men som kan vara krävande och svårhanterliga ibland. Så som livet är för oss alla med andra ord.
Jag får väldigt mycket känslan av att berättelsen är självbiografisk men jag vet inte om så är fallet.
Jag gillade verkligen den här boken, och kommer läsa fler böcker av Torbjörn Flygt. Jag kan starkt rekommendera Outsider och ger den 9 av 10!
 
 
 
Suverän läsning

Kommentarer

  • Johan säger:

    Som bosatt i Lund kan jag meddela att the locals här anser att det är uppsalensare som är stroppiga, har ordenfester stup i kvarten, frackfest varannan veckodag, obligatoriskt medlemskap Svea Ordensällskap, samt har sjukt torr akademisk humor, som inte är någon humor. Lundensare däremot är avslappnade gemytliga typer tycker de själva. Har själv ingen tupp i den fajten och tycker mest det är gulligt.

    2013-05-29 | 10:12:37

Kommentera inlägget här: