callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

Strindberg och Hemsöborna

Kategori: Allmänt

Hej!
Nu var det länge sen jag skrev om någon bok.
Det är inte för att jag har slutat läsa, jag läser fortfarande mycket men jag har inte haft tid att skriva helt enkelt.
Senaste boken jag läste var Hemsöborna. Som bekant försöker jag läsa Strindbergs verk eftersom jag tycker han är suverän på många sätt.
 
 
Jag tycker Hemsöborna är en snäll bok för att vara Strindberg. Både Fadren och Fröken Julie hade hemskare och mörkare teman.
 
Hemsöborna handlar om Carlsson som kommer till en gård där han blir anställd. Ägarinnan är änka och hennes son är inte tillräckligt gammal för att sköta gården och är dessutom mer förtjust i jakt och fiske än lantbruk.
 
Carlsson är en slug karl och han är duktig, han får gården att komma på fötter men nånstans på vägen bestämmer de sig för att gifta sig han och moster som han kallar ägarinnan Anna Eva Flod.
Vem som tar initiativet är lite oklart, hon är tydligen förtjust i Carlsson och han är förtjust i gården.
 
Detta tas inte väl emot, speciellt inte av sonen i huset.
Madam Flod är äldre än Carlsson men det framgår inte riktigt hur gammal hon är. Hon blir senare med barn och får missfall vilket visar att hon ändå inte är alltfrör gammal.
Kanske var det så att på 1800 talet räknades en änka på 40+ som lastgammal och förväntades inte gifta om sig?
 
Boken får ett drastiskt slut när Carlsson lurar Madam Flod att skriva på några papper som ger honom rätten till hela gården.
Hon blir sjuk strax därpå efter att ha varit ute och letat efter sin man som är ute och vänstrar med en av gårdens pigor. Madam Flod dör och hennes kista ramlar i sjön på vägen till kyrkan eftersom det är mitt i vintern och sjön är ofarbar. Även Carlsson kommer bort under färden till kyrkan då de blir tvungna att överge båten och gå för fot över den frusna isen under ett oväder som drar in.
 
Slutet var lite överraskande och kanske även lite moraliserande. De som bestämde sig för att gifta sig och ställde till en skandal dör båda två. Sonen får ta över gården och blir äntligen till en vuxen karl.
Jag tror bestämt att Strindberg försökte göra sitt namn populärt igen med denna bok som inte är så kontroversiell som hans andra.
Jag gillar Hemsöborna för den har Strindbergs stil, händelser som gör en överraskad och charmen hos historier om lantliv förr i världen.
Den är dessutom endast 200 sidor lång och lagom för den som inte orkar ge sig på nåt av Strindbergs tyngre verk.
Tack för mig och mera läsglädje till folket!
 
 
 
Boken
 
 
Gamle goa August

Kommentarer

  • Christine&Paris säger:

    Jag är ganska van eftersom vi hade distansförhållande i 1,5 år :) Men nej att få panik så fort killen åker bort en helg är nog inte så hälsosamt. Som du säger, det är bra att sakna varandra också!

    Tack, hoppas att även du får en trevlig helg!
    Kram

    2013-03-15 | 21:54:52
    Bloggadress: http://christineiparis.blogg.se

Kommentera inlägget här: