callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

Min mustiga fisksoppa

Kategori: Allmänt

Hej hej! Nu var det dags för ett nytt recept.
 
Ingredienser 4 portioner
 
1 purjolök
1-2 matskedar smör el margarin
1-2 teskedar curry
3 matskedar vetemjöl
1 liter vatten el 7 deciliter vatten + 3deciliter mjölk
1 buljongtärning med fisksmak
1 lagerblad
400-500 gram färsk el djupfryst fiskfilé
3-4 deciliter djupfrysta grönsaker t ex wokgrönsaker
1 tesked salt, vitpeppar
0,5 deciliter hackad persilja el dill
 
Skölj purjolöken och skär den i 1 cm tjocka skivor. Fräs dem i matfettet tillsammans med curryn några minuter.
Strö över mjöl och rör om väl. Tilsätt vatten, buljongtärning och lagerblad och koka upp soppan under omrörning.
Lägg i fisken, skuren i stora tärningar och de frysta grönsakerna och tillsätt salt och vitpeppar.
Koka soppan på svag värme under lock 4-5 minuter. Strö kryddgrönt över.
 
 
OMG vilken supergod soppa och skitlätt att göra. Med fryst fisk och frysta grönsaker tar det bara 30 min att göra. Jag hade 7 deciliter vatten och 3 deciliter matlagningsgrädde i som gjorde soppan krämigare.
Jag hoppade persiljan/dillen. Soppan är matig, wokgrönsakerna ger den en fin färg och curryn ger den god smak.
Jag kan tänka mig att man även skulle kunna ha kokosmjölk i den här soppan och nästa gång ska jag nog öka curryn till 3 teskedar. En soppa som lätt får 4 mätta nöjda magar av mig. Enkel, billig, snabb och god. Vad mer kan man önska sig?
 
 
 
Ingredienser
 
 
 
Resultatet, gott och frägglatt. Får 4 av 5 av mig. Nam nam!

Kommentarer

  • Karin säger:

    Åh vad gott! Älskar soppa, speciellt med gott bröd till :)

    Ja, känns i alla fall skönt att veta vad jag INTE vill studera, så känns som att man kommer lite närmare ändå! Man lär sig av sina misstag!


    Svar: Ja soppan var mums, vi har fortfarande vinter här, på rivieran är det nog lite varmare och kanske inte väder för soppa? :) Ja absolut, att pricka av en sak som du inte ska göra är ett steg i rätt riktning. Du kommer säkert på vad du vill göra snart, no stress! :) Trevlig helg!
    Nasha

    2013-03-22 | 17:12:34
    Bloggadress: http://softcotton.blogg.se

Kommentera inlägget här: