callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

Mari Jungstedt, Den dubbla tystnaden

Kategori: Allmänt

Hej!
Nu var det återigen dags för en recension.
 
Jag gillar att läsa kriminalromaner ibland som avkoppling mellan de mer seriösa böckerna. Jag tycker det är en viktig genre eftersom den läses av många.
 
Den här gången ska jag skriva om en bok som jag snodde (fick) av min mamma när jag skulle åka tåg sist från Värmland till Göteborg och inte hade någon reselektyr. Hon hade i sin tur fått boken av en granne. Litteratur när den är som bäst och ges vidare alltså.
 
Författaren är Mari Jungstedt som jag faktiskt inte läst av tidigare. Hennes miljö är Gotland vilket ger boken en speciell touch. 
Här har vi fler berättarröster och fler huvudpersoner som har lika stor del i berättelsen. 
Historien innehåller lite personliga detaljer kring de inblandade som tex en av poliserna som är en kvinna som tidigare blivit utsatt för våldtäkt och tvingats adoptera bort barnet och hennes tankar och kval kring detta.
 
Den dubbla tystnaden handlar om ett kompis/granngäng i 40 årsåldern som åker till Fårö för att vara med på Bergmansveckan. En av de blir mördad och en annan försvinner spårlöst.
Det kommer så småningom fram smaskiga detaljer om vännernas inbördes realtioner.
Jag tyckte att författaren byggde upp spänningen riktigt snyggt, man ville bara fortsätta läsa.
Däremot tyckte jag att upplösningen gick lite för fort, som om hon fick ont om tid el sidor i slutet. Jag gillar när även lösningen på gåtan kommer lite i taget så att man hinner misstänka fler personer som den eventuelle mördaren innan man får svaret.
Allt som allt var detta en bra kriminalroman som får 7 utav 10 av mig. Pluspoäng för miljön och att en sådan mytomspunnen person som Ingmar Bergman och hans hus figurerar i boken.
Tack för mig!
 
 
 
Spännande kriminalroman som får 7 av 10 av mig.
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: