callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

Fattigdom och tjejmiddag

Kategori: Allmänt

Hej hej!
Jag är verkligen helt slut, har varit igång sedan kl 8 imorse.
Idag hade vi fältstudiedag (samhällsmedicinkurs). Min grupp som hade valt fattigdom och segregation som ämne fick åka till Angered och hälsa på en verksamhet där som heter GUTS. Det är som en fritidsgård för enbart tjejer. Underbar verksamhet tyckte jag, vi pratade om problemen som finns i förorten men också om glädjen som deras verksamhet ger och att det lyfter fram flickorna som kommer dit och berikar deras liv. Grymt.
 
Sedan åkte vi till Rädda barnen och pratade om barnfattigdom i Sverige. Jag tror inte vi som har det relativt bra inser att alla faktiskt inte har det likadant. Det var en bra wake up call.
 
Överhuvudtaget har den här veckan varit en tung vecka rent psykiskt. I måndags hade vi en heldag om våld mot kvinnor. Jag tycker förstås att dessa temat är sjukt intressanta men det tar energi, man blir ledsen över orättvisor och ojämlikheter. Verkligen.
 
Efter plugget var vi på middag hos fina Carro. Vi är några tjejkompisar som bjuder varandra på middag varsin gång. Jättetrevligt! Det blev mycket prat och skratt, god mat och även lite Aliasspel.
 
Jag kommer hem och ser en artikel på facebook som handlar om rasism. Om det finns el inte osv. Är det bara jag el finns det extremt många diskussioner just nu kring ojämställdhet, kvinnohat och rasism?
Det är också superviktiga frågor som samtidigt gör mig trött. Jag tycker väldigt mycket i dessa frågor och känner väldigt mycket och blir frustrerad. Jag kanske borde gå med i en diskussionsgrupp, el förening el what so ever som behandlar sådana frågor för att få utlopp för min frustration?
 
Nu är jag helt helt slut i huvudet. Imorgonkväll ska vi åka till London och jag har verkligen inte gjort ett dugg, inte skrivit ut biljetter, inte växlat pengar, inte bokat musikalbiljetter, inte packat, ja ni fattar.
Imorgon har jag plugget framtill lunch och sedan ska jag plocka upp mamma på stationen. Det blir kul med en resa. Det är samtidigt väldigt mycket i plugget nu, vi får nya uppgifter dagligen känns det som. Puh!
Nu får jag gå och lägga mig och försöka somna.
Vi hörs!
 
 
 
Vår lilla middagsgäng jag, Ingrid och Carro. Idag joinade även Maria. Mysigt helt enkelt.

Kommentarer

  • Caroline säger:

    Och bildbevis på att du varit i Alingsås ;) Tack för ikväll! Mycket trevligt var det!

    Svar: Haha touché! Ni höll på att bli vansinniga på mig när jag inte trodde att jag varit i alingsås. :D Kram och glad påsk! :)
    Nasha

    2013-03-27 | 22:35:02

Kommentera inlägget här: