callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

Strindberg

Kategori: Allmänt

Hej!
Jag har en ganska nyuppväckt fascination kring Strindberg. Efter att ha läst boken Giftas blev jag supernyfiken på honom. Så jag lånade en biografi över hans liv skriven av Olof Lagercrantz som kom ut 1980.
 
Jag måste säga att min fascination blev ännu större när jag hade läst om hans liv. Boken är i pocketform på digra 700 sidor så det gick inte i en handvändning men det var intressant så jag fortsatte.
 
Stridberg var en sådan speciell person. Just i den här boken står det inte jättemycket om hans barndom. Men resten av hans liv är skildrat i detalj.
Han var gift 3 gånger, hade en komplicerad relation till kvinnor, jag får intrycket att han såg dem som både änglar och demoner på ett och samma gång. Hans första fru hette Siri och var faktiskt redan gift när Strindberg började umgås med henne och hennes man. Alla hans fruar arbetade inom teatervärlden som skådespelerskor och han hjälpte de på traven med deras karriärer kan man säga. Hans sista fru var mycket yngre än honom. 
Strindberg var en förfärlig far kan jag tänka mig. Efter att ha skiljt sig från barnens mödrar verkar han ha varit en frånvarande pappa som inte träffade sina barn på flera år.
 
Han kämpade för att få det att gå runt ekonomiskt i olika perioder i livet. Det var inte helt självklart att kunna försörja sig som författare/poet. Han hade dock många vänner och bekanta som hjälpte honom när det knep.
Genom sitt liv hade han många vänner som han skrev otaliga brev till, lite som vi skickar sms och skriver mail idag. Jag tror att en hel del av dessa brev är bevarade.
Han kom sina vänner nära, prisade dem och lovsjöng dem men sedan blev han ovän med dem.
Han hade alltså vanan att bryta upp med sina vänner. Trots att han var väldigt social så kände han att han tappade bort sig själv när han umgicks med andra helatiden. Han behövde alltså vara ensam ibland.
Han drack för mycket i perioder.
 
Folk inom kultur och litteraturvärlden var antingen med honom el emot honom. Han hade många vänner men förmodligen också många fiender.
Iaf i slutet av sitt liv blev han väldigt hyllad för sina verk. Han var alltså riktigt känd långt innan han dog. Tex på hans födelsedag gick folk i fackeltåg och sjöng utanför hans fönster.
Ja som ni hör så verkar han ha varit en väldigt intressant person, krånglig och trilskande men också ett geni.
Jag tror att mycket av det Strindberg skriver om tex trotset mot klassamhället och en del av hans tankar kring könsroller var ganska nya på den tiden. Jag som själv är intresserad av genus finner hans resonemang intressanta. Även om Strindberg 1880 inte insåg att man kunde ändra på könsrollerna utan fruktansvärda konsekvenser hade han iaf en mycket klar syn över exakt hur dessa roller förhöll sig.
Strindberg var också en mångsysslare. Han skrev böcker, drama, dikter, målade tavlor, provade att vara kemist, fotogaferade etc. Han var helt enkelt hungrig på det mesta.
 
Jag är som ni hör rätt såld på denna August. Nu på lördag tänkte jag gå en guidad visning på konstmuseet som har en utställning med några målningar och fotografier av Strindberg.
Och nästnästa helg ska vi gå på teater och se Fröken Julie. Så spännnade och kul att bo i Götebrog så man har alla dessa kulturella möjligheter. Annars finns det ju ett Strindberg museum i stockholm som också hade varit kul att se.
 
Vi hörs!
 
Boken
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: