callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

Första dagen i plugget

Kategori: Allmänt

Hej!
Idag började jag plugga igen efter en hel termins äta och sova!
Jag var ganska pepp och det märks att jag har varit ledig.
Kursen är Öron näsa hals (ÖNH) och så ska vi läsa ögon parallellt. Vi började med ÖNH idag och det verkar ändå schysst, ett ganska avgränsat område.
Jag är så lycklig att monsterkurserna kirurgi och internmedicin som var en termin var är över. Nu är det bara söta små kurser kvar. (jag kommer ändå vilja dö när tentorna närmar sig)
 
Jag har ju börjar i en ny klass ( som kallas kurs på universitet). Några av mina gamla vänner går också i den klassen som tur är. Det var riktigt nice att träffa dessa söta tjejkompisar. Sedan är säkert resten också sköna bara man lär känna dem. Vi har tom några ögongodisar ska jag meddela! Haha!
 
Det som kommer vara lite jobbigt med ÖNH är att vi kommer få undersöka varandra ganska mycket och om det är något jag avskyr är det att bli petad i svalget. God help me el nåt!
 
Idag fick jag en riktigt tråkig nyhet om en bekant som har blivit drabbad av en svår sjukdom. Blev så chockad för man tror inte att sådant ska hända folk man känner. Speciellt inte unga friska människor.
  
Efter plugget tog jag en fika med en gammal klasskompis Simon som har uppehåll och ska till New york. Den killen har alltid massa roligt att berätta och det var kul att se honom.
Sedan rusade jag hem och åt middag. Sedan slappade jag lite och efter det har jag suttit och läst lite i dagens anteckningar.
Kan säga att på 1,5 timme hann jag läsa 1/6 av dagens material. Antingen är jag för långsam el för noggrann när jag pluggar. Det är ofta en överhängande känsla på läkarutbildningen att man är konstant efter vad man än gör. Knepet är väl bara att inte ge upp utan beta av det lite i taget.
Sov dåligt inatt så nu är jag trött och redo för sängen.
 
Det händer mycket denna veckan att se framemot. På onsdag ska vi äntligen ha vårt andra bokklubbsmöte.
På fredag tar en kompis sin psykologexamen och vi ska dit och festa med henne på psykologen. De har en stor fest som heter utsparken för de som går ut. På lördag ska vi gå på teatern och sedan fyller en kompis år och har fest. Party party!
Nu sova! Anar att min blogg kommer vara ganska färgad av att jag börjat läsa igen men ni kanske tycker det är roligt att följa en läkarstudents liv?
Vi hörs!
 
Så som det kan se ut på en föreläsning.
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: