callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

Thailändsk omelett

Kategori: Allmänt

Hej hej!
Jag är så glad att jag har lagat min första rätt i mitt lilla projekt. Den heter Grönsaksomelett på thailändsk vis.
 
Ingredienser för 2 portioner:
 4 ägg
2 teskedar soja
2 teskedar fishsause
svartpeppar
1 matsked olja
 
Och till fyllningen:
2 dl böngroddar
2 tomater
2 matskedar klippt gräslök
2 matskedar färsk koriander
2 matskedar salt
 
Knäck ner äggen i en skål. Tillsätt soja, fishsause och svartpeppar. Vispa samman med en gaffel. Värm oljan i en stekpanna. Häll i smeten och grädda omeletten.
Spola böngroddarna i kallt vatten, låt rinna av. Skölj tomaterna, gröp ur dem och skär tomatköttet i små bitar. Blanda groddarna, tomater, gräslök och koriander. Salta!
Lägg fyllningen mitt på omeletten och vik in alla kanter el dubbelt.
 
Och det blev gott! Enkel rätt som tar 15 min att göra. Gott som lunch el kvällsmat. Böngroddarnas spröda textur är jättegott till äggen. Det är första gången jag använder fishsause ever och groddar hör heller inte till min vanliga matlagning. Jag hittade ingen koriander i butik så jag tog bara dubbelt så mycket gräslök istället. Den kan man dessutom köpa fryst billigt. Man får freestyla lite. Jag hade Libabröd till.
Den här omeletten rekommenderar jag. Jag ger den 4 nöjda mätta magar av 5. Nam nam!
Nästa rätt som ska lagas är omelett med färska champinjoner. Vi börjar lite light och betar av kokboken rätt för rätt.
Hörs!
 
 
Förbredelse
 
 
 
Vända omeletter är ju krångligt så jag delade den i 2 och stekte båda sidor.
 
 
Resultatet. Enkelt och gott. Den får 4 mätta nöjda magar utav 5. :)

Kommentarer

  • Caroline säger:

    Ser gott ut! :)

    Svar: Tack! Ja det blev bra! :)
    Nasha

    2013-02-10 | 22:02:37

Kommentera inlägget här: