callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

Omelett med champinjoner

Kategori: Allmänt

Hej!
Nu var det dags för andra receptet från min fina kokbok.
Jag lagade den för några dagar sedan och var nöjd med resultatet. Här kommer receptet.
 
Ingredienser för 2 portioner:
 
20-25 små färska champinjoner
1 matsked finhackad gul lök
2 matskedar smör el margarin
4 ägg
4 matskedar vatten el grädde
2 kryddmått salt
1/2 till 1 deciliter finhackade blandade färska kryddörter tex basilika, timjan, koriander, persilja, dill el gräslök.
 
Skölj champinjornerna.
Fräs champinjoner och hackad lök i hälften av matfettet. Tills svampen är mjuk och fått fin färg.
Knäck ner äggen i en skål. Tillsätt vatten, salt och hackade örter.
Bryn resten av matfettet i en stekpanna, häll i omelettsmeten och grädda omeletten till guldbrun färg på undersidan och krämig konsistens på ovansidan. Lägg på dem frästa champinjonerna.
 
Jag använde fryst persilja och gräslök. Små champinjoner hittade jag inte så jag köpte stora som jag skar i bitar. Jag får aldrig en omelett att bli genomstekt så jag vände på den och stekte båda sidor.
Den här rätten var enkel att göra och smakade bra. Liknar faktiskt en persisk rätt som heter Kokoye sabzi med ägg och örter.
Jag hade libabröd (tunnbröd) till.
Alltid kul att testa ett nytt recept. Denna får också en 4:a utav 5 av mig. Enkelt, nytt och gott!
Nästa gång ska jag laga en blomkålssoppa.
 
 
 
Förbredelse
 
 
 
 
Svamp stekta i smör
 
 
 
 
Resultatet. Får 4 utav 5 mätta nöjda magar av mig!

Kommentarer

  • fariba säger:

    Tack för det fina receptet. jag fick inspiration att göra det för mina gäster som kommer hit nästa lördag. kram på dig master kocken.

    2013-02-20 | 11:16:28

Kommentera inlägget här: