callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

Livet efter dig av Jojo Moyes

Kategori: Allmänt

Hej!
Nu var det länge sen jag skrev någon bokrecension. Jag läser fortfarande mycket men har inte hunnit helt enkelt.
 
En bok som jag läste under mysiga omständigheter när vi var i Nice i sommar var Livet efter dig. Den var perfekt att ha med sig på stranden, tåget, flyplatsen etc.
 
Berättelsen är en korsning mellan En oväntad vänskap och En sorts kärlek. En cool och framgångsrik kille som lever till max råkar ut för en olycka och blir förlamad till följd av det. Han är förtvivlad och vill inte leva längre. Hans förmögna familj anställer förutom en sjuksköterska även en extra person som ska hålla honom sällskap och just ge honom livslusten tillbaka och det är där Lou kommer in.
 
Det är lätt att verkligen gilla Lou som är assistenten och huvudpersonen. Hon är originell, mänsklig, klumpig, klär sig galet och har öppna sår från sitt förflutna som inte läkt än.
Det är lätt att ogilla Will alltså den handikappade killen som bara låser ut andra, men så småningom får man även sympati för honom.
 
Detta är för mig framför allt en berättelse om vänskap, att lära sig gilla någon fastän man från början inte alls är vänner. Att leva sig in i en annans situation och få en inblick i en annan männsikas liv som är så olikt ens eget. Att bry sig om någon nästan mer än man bryr sig om sig själv.
Boken har ett lite oväntat slut som är realistiskt och icke klischigt vilket höjer poängen ytterligare.
Ska ni läsa en bok som är gripande, som man sträckläser och sedan kommer ihåg kan jag rekommendera denna. Jag ger den 8 av 10.
Vi hörs!
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: