callmenasha.blogg.se

Läkare inom primärvården, sambo, bor i Stockholm och är familjehem till en underbar flicka.

Systerskap och värda varenda krona

Kategori: Allmänt

Hej kära läsare!
Jag kom precis hem efter ett kvällspass på sjukhuset. Det var första gången jag gick själv som undersköterska och det gick hyfsat även om man känner sig helt vilse och måste fråga 1000 frågor.
När jag var på sjukhuset tänkte jag på en sak. De allra flesta sjuksköterskor och undersköterskor är ju kvinnor. Och på rasterna blir det sådan trevlig stämning ibland. Ett gäng tjejer och tanter som sitter och pratar om livet i allmänhet. Idag tex avhandlade vi ämnet "Att skaffa barn". Någon tyckte det var mysigt och någon tyckte det var förfärligt men vi hade iaf en trevlig stund. Det kallar jag för systerskap. Kvinnor som jobbar sida vid sida inom ett ansträngande yrke som går ut på att ta hand om riktigt sjuka och ofta gamla människor och som sedan kan sätta sig och dela med sig av sina erfarenheter både privat och professionellt under en matpaus. I like! Utöver vården av sina patienter handskas de dessutom med personalbrist, brist på platser till patienter och en och annan gång totalt omöjliga anhöriga. 
Jag har ju inte jobbat som läkare än men av det jag har sett är stämningen annorlunda där. Vi får se, det kanske är mysigt på läkarnas luncher med, vem vet?
Överlag så älskar jag tillfällen då tjejer umgås. Det är så mysigt. Älskar att ha tjejkvällar och nu ska vi starta vår egna bokklubb, mys! :)
Jag känner kanske så eftersom jag inte har några systrar, mamma bor en bit härifrån och det är inte så ofta vi tjejkompisar träffas i grupp.
Det andra jag tänkte skriva är att vårdpersonal verkligen förtjänar varenda krona de tjänar. Det är ju skamligt att just undersköterskejobbet är så dåligt betalt tex. 17800 kr har en undersköterska i grundlön på mitt sjukhus, det är ju ett skämt. Så heder till de som tar hand om våra gamla och sjuka.
Nu ska jag typ duscha och sedan läsa lite och sova sen.  
Ha det toppen! :)
 
 
Me, på sjukhuset! :)

Kommentarer

  • Annsofi säger:

    Hej! Hittade hit via fb, kul att läsa!
    På tok för låg lön, det är ju skamligt!

    Svar: Hej! Jätteglad att du hittat hit och läser min blogg! Ja det är inte klokt faktiskt så lite som de tjänar för det jättejobb de gör.
    Nasha

    2012-10-17 | 19:40:53

Kommentera inlägget här: